50%

BLACK FRIDAY ACTIE

Korting op een premium jaarabonnement

{{ days }} Dagen
{{ hours }} Uur
:
{{ minutes }} Min
:
{{ seconds }} Sec
resterend tot de actie afloopt
JA, IK WIL DEZE EENMALIGE KORTING

Onze Black Friday promotie loopt van 26 Nov tot 5 Dec 2021.

Bekijk hier onze actievoorwaarden.
Terug

Werken voor een vriendenprijs - waarom zou je dit doen?

Ik zat onlangs lekker te lunchen met een aantal vrienden, en het gesprek kwam op mijn werk als freelancer – en of ik nog wel kon rondkomen, aangezien veel ondernemers het momenteel financieel moeilijk hebben. Eén van de andere mensen aan tafel was ook ondernemer, en hij vertelde iets, wat ik wel herkende:

‘Toen ik net gestart was met mijn nieuwe bedrijf, kwamen allerlei mensen bij mij, om mij te ‘helpen’, die vervolgens vroegen om ‘een vriendenprijs’, terwijl ik niet eens met hen bevriend was. Een aantal van mijn echte vrienden huurden mij toen ook in, en zij betaalden juist de volle prijs, omdat ze het waardeerden dat ik goede kwaliteit lever, en omdat ze mij een normaal inkomen gunden.’

 

Je prijs bepalen

Eén van de meest lastige zaken van het werken als freelancer is het bepalen van je prijs. Er zijn allerlei tips te vinden hoe je uitrekent hoeveel je moet verdienen om rond te komen, maar dat zegt eigenlijk niets over wat je werk daadwerkelijk waard is. Om dat te bepalen, zou je moeten kijken wat de gangbare prijzen in je branche zijn. 

Ben je beter of sneller dan je collega’s, kun je aantonen dat je veel ervaring hebt, of bied je een speciale service, dan kun je een wat hogere prijs vragen. Je loopt dan wel het risico dat klanten, die het niet zo breed hebben, hun werk uitbesteden aan iemand die het voor minder doet. Ben je pas gestart en heb je weinig aantoonbare ervaring, dan zul je misschien een wat lagere prijs moeten hanteren. Maar een te laag tarief is ook niet verstandig, want dan kunnen mensen gaan twijfelen of je wel goed werk levert. 

Sommige klanten willen graag onderhandelen, daarom is het goed om voor jezelf een marge te bepalen. Weet hoe laag je eventueel kunt en wilt gaan. Als je nog bezig bent een klantenkring op te bouwen, kan het soms beter zijn om een opdracht voor een lagere prijs aan te nemen dan helemaal geen werk te hebben. Tenslotte moet je je rekeningen betalen – en je doet hierdoor alweer wat meer ervaring op. 

 

Wat doe je als iemand vraagt om een vriendenprijs?

Er ontstaat een interessante situatie als een potentiële klant vraagt om ‘een vriendenprijs’. Dat is vaak een prijs die zo laag ligt dat je er zelf niets of maar heel weinig aan verdient. Dus waarom zou je dat doen?

Een aantal mensen help je natuurlijk gratis of tegen kostprijs: je familie en je beste vrienden – kortom de mensen, die altijd graag bereid zijn om ook zonder betaling iets voor jou te doen. Ken je de zogenaamde ‘vriend’ amper, dan is het in het algemeen niet raadzaam om hierop in te gaan, tenzij je er een goede reden voor hebt. 

Hier zijn drie redenen, waarom ik wel eens opdrachten voor een heel laag tarief heb gedaan:

  • De betreffende klant kon mij helpen mijn netwerk uit te bouwen; of ik hoopte andere klanten aan te trekken door op mijn website te vermelden dat ik voor dit bedrijf / deze organisatie had gewerkt.

  • Door de opdracht aan te nemen kon ik ervaring opdoen in bepaalde werkzaamheden, die ik nog niet eerder had gedaan. Hierdoor maakte ik meer kans om in de toekomst meer dergelijke opdrachten binnen te halen.

  • Het ging om een stichting of organisatie zonder winstoogmerk, die zich bezighield met een goed doel dat ik graag op deze manier wilde steunen.

Maar ik heb ook moeten leren om – beslist maar vriendelijk – aan mensen uit te leggen dat mijn werk een bepaalde waarde heeft, en dat mijn gezin er recht op heeft dat ik mijn tijd besteed aan werk dat iets oplevert. 

--------------------------------------------------------


Ute de Vries
Freelance vertaler Engels-Duits-Nederlands
Schrijver
Taalcoach

www.fromwordtowordtranslations.com

 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten