Maak jij ook altijd goede voornemens voor het nieuwe jaar? Eén van de goede voornemens die je zeker moet maken heeft betrekking op je tarief. Dit is namelijk hét moment om deze te verhogen. Waarom dat zo is zullen we je hieronder uitleggen. Als je je uurtarief wilt verhogen, wil je hier natuurlijk wel even een speciale datum voor prikken. Dat is immers niet alleen handig voor jezelf en je administratie, maar ook voor je vaste klanten. Een jaarwisseling leent hier zich natuurlijk uitstekend voor. Je zult niet de enige zijn die deze keuze maakt dus niemand zal verbaasd zijn.
Veel freelancers vinden het best lastig om een goede prijs te bepalen. Het moet immers een prijs zijn waarvan ze rond moeten kunnen komen maar ze moeten ook kiezen voor een tarief dat niet te duur is ten opzichte van de concurrentie. Vaak speelt de prijselasticiteit, de verhouding tussen vraag en aanbod, een belangrijke rol. Je zou kunnen kiezen om je prijs voor een opdracht wat te verlagen om meer opdrachtgevers te krijgen maar is dat een verstandige keuze? Het gevaar daarvan is dat de waarde van je aanbod een ondergeschikte rol kan krijgen en dat er een ware prijzenoorlog tussen freelancers kan uitbreken. Als je al deze factoren in je prijsstelling meeneemt, waar kom je dan op uit?
· Specialisatie van de freelancer; · De duur en de omvang van de opdracht; · Het verwachtingspatroon van de opdrachtgever; · De levertermijn van het aanbod (24/7 service is duurder); · De onderhandelingspositie van beide partijen. Als je de verhouding tussen vraag en aanbod als leidraad neemt, kun je ervoor kiezen om je tarief wat te verhogen als de krapte wat toeneemt. Je kunt hierbij kijken naar de arbeidsmarkt in jouw branche. Dat is natuurlijk een hele slimme keuze. Opvallend is echter dat weinig freelancers ook daadwerkelijk gebruik maken van deze marktwerking. Veel freelancers zijn vrij star in hun prijsstelling en laten hierdoor (financiële) mogelijkheden liggen.
Heb je wel eens nagedacht wat de gevolgen zijn als je je uurtarief met één euro zou verhogen? Als je eens kijkt hoeveel verschil deze relatief kleine verhoging op jaarbasis zal uitmaken…… Klinkt interessant hé?! Misschien ben je wel genoodzaakt om deze verhoging door te voeren omdat je wellicht meer kosten moet gaan maken om je klanten van je aanbod te voorzien. Daarom is het goed om hier even goed over na te denken en vooraf een berekening te maken. Hiervoor zou je eigenlijk ieder jaar even tijd voor vrij moeten maken om niet voor verrassingen te komen te staan. Het tarief dat je het komend jaar moet hanteren is relatief eenvoudig te berekenen: Breng als eerste je gewenste jaarinkomen in kaart. Dit doe je door terug te rekenen en je verwachten kosten (zakelijke- en privé uitgaven) bij elkaar op te tellen. Deze uitgaven zet je af tegen je declarabele uren. Hieruit ontstaat je basistarief. Als je meer kosten maakt, die je niet gaat doorberekenen naar je opdrachtgever, hou je minder winst over. Dat is natuurlijk niet iets wat je van plan was om te doen. Denk dus goed na over welk uurtarief jij in 2019 gaat hanteren.
Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.