50%

BLACK FRIDAY ACTIE

Korting op een premium jaarabonnement

{{ days }} Dagen
{{ hours }} Uur
:
{{ minutes }} Min
:
{{ seconds }} Sec
resterend tot de actie afloopt
JA, IK WIL DEZE EENMALIGE KORTING

Onze Black Friday promotie loopt van 26 Nov tot 5 Dec 2021.

Bekijk hier onze actievoorwaarden.
Terug

Wat is een goed logo?

Ik kreeg de vraag van een klant: wil je mijn logo wat moderner maken? Het bleek een foto van hem persoonlijk te zijn. Voorzichtig heb ik proberen uit te leggen dat het geen logo maar een foto op een banner was. Een logo is een klein, heel belangrijk onderdeel van een huisstijl. De bedrijfsnaam of productnaam grafisch vertaald voor de herkenbaarheid van een merk of organisatie. In communicatie, communicatiedragers en marketing.  

SNELHEID EN EENVOUD

Een logo moet makkelijk en snel herkend worden. Vandaar een eenvoudig symbool. Zodat het snel geassocieerd kan worden met jouw merk, zaak of organisatie. Een karakter, dat de sfeer uitstraalt die jij hebt bepaald. Het is te vergelijken met verkeersborden. Ook symbolen die je heel snel moet kunnen lezen en herkennen. Ze zijn zo eenvoudig. Omdat het snel moet gaan op de weg, als je bv. met de auto rondrijd heb je geen tijd om er lang over na te denken en stil te staan en te lezen. Ook iedereen in de wereld moet het kunnen begrijpen, welke taal je ook spreekt. Zo werkt ook met een logo. Eenvoud siert, een mooie vorm tekst en kleur. Jouw symbool.  

GRIEKS

Logo komt van het Grieks λόγος en betekend o.a. woord. Een logo kan een grafisch symbool zijn, dat heet beeldmerk in marketing. Of iets “typografisch” met tekst gezet in een bepaald lettertype en grootte. Dat heet woordmerk. Of je kan ook een combinatie van beiden hebben. De onderlinge verhoudingen van het beeldmerk of woordmerk worden op voorhand vastgesteld. Een beeldmerk wordt trouwens ook door het auteursrecht beschermd.  

VECTORIEEL?

Een logo moet vectoriel zijn om te kunnen drukken. Wat is een vector? Een begrip uit wiskunde. Het beeld wordt opgebouwd uit punten en coördinaten. Waardoor het beeld oneindig uitvergroot kan worden, zonder dat de kwaliteit ervan verloren gaat. Zodat het altijd scherp blijft. Al zet je het logo op een groot gebouw in New-York. Of een luchtballon. Dit is bij foto’s niet het geval. Als je een foto uitvergroot, zal je op een bepaald ogenblik kleine blokjes beginnen waarnemen, dat beeld is opgebouwd uit pixels. Bij vectortekeningen krijg je geen pixels te zien. Het blijft altijd scherp. Drukkers vragen dit als je, je ontwerp binnen levert om te laten drukken.  

ENKELE VOORBEELDEN,

Het olifantje van Cote d'Or, de tekst, BMW, Pepsi, Adidas, Mac Donalds, Coca Cola, geschreven tekst, Nike, heel eenvoudig bekend beeld, Apple, De vijf cirkels van de Olympische Spelen, FedEx, alleen tekst en kleur, Facebook, Twitter, Google, Ikea, Lego, H&M   Je kunt ze altijd eens Googelen. Herken je het verschil tussen woord en beeldmerk?   Ik wens je een toffe samenwerking met je grafisch ontwerper, op naar je doel! Think Magic!   Door: Sabine van Oppens www.hannadetail.com

Sabine alias Hanna Van Oppens studeerde 3 jaar Audio Visuele en beeldende kunst optie eerst reclame en erna grafische vormgeving en illustratie. Ze heeft 15 jaar ervaring in als graficus en studeert rechten als hobby aan de Open Universiteit. 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten