Terug

Wat doet een grafisch vormgever zo allemaal?

Onlangs stelde ik me voor ‘hi ik ben startende ondernemer en werk als grafisch vormgever/creatieve/illustrator en blog schrijver… En kreeg ik als reactie ‘Wo​w wat een creatieve geest ben jij! Op dit moment kan ik me niet direct voorstellen wat je aanbod precies inhoud en wie beroep op je kan doen?’ Ik heb haar geantwoord. Om het heel ​simpel te zeggen wat ik al voor je kan doen is ​je logo ontwerpen, je visitekaartjes maken en alles wat je bedrijf nodig heeft voor zijn communicatie naar de klanten toe.

Vandaar dit artikel: wat kan een grafisch vormgever voor je betekenen? 

Een grafisch vormgever kan elk soort van drukwerk lay-outen, een advertentie, een geboortekaartje, een kerstkaart, huisstijlen aanmaken dat heet ook branding, een logo, visitekaartje, briefpapier, etc. ontwerpen.  Ook een brochure, een poster, een flyer, een magazine, een verpakking, een catalogus, een boek-​cover, een etiket, een cadeaubon, een uitnodiging, ook een visual, een roll-up banner voor bv. op beurzen of de stand zelf ontwerpen. Noem maar op... Als je op straat rond kijkt zal je heel veel grafische ontwerpen zien zonder het nog te beseffen.

Ook bestikkering en belettering van bv. etalages of auto’s. Een vlag ontwerpen, een straat-borden aanmaken, zelf triomfboog, die bv. bij een sportevenement worden gebruikt. Boeken zetten voor uitgevers.  Allerlei marketingmaterialen aanmaken voor marketingbureaus of reclamebureaus of jou natuurlijk! Een grafisch vormgever kan ook concepten en ideeën verzinnen voor een campagne...   Ook digitaal zoals Facebook-banners en andere sociale mediadragers, digitale nieuwsbrieven, websites lay-outen, online advertenties opmaken. En templates aanmaken in voor Word Of Powerpoint of zo... Foto’s bewerken in Adobe Photoshop. Of u begeleiden met een fotoreportage op punt te zetten. En de fotograaf te briefen. Een grafisch ontwerper kan ook illustraties maken. Met de hand ontwerpen maar bv. ook vectorieel op de computer tekenen. En hij kan nog zoveel meer. Waar je ook aan denkt vraag het maar!

Eigen stijl

Elke grafisch ontwerper heeft zijn eigen stijl het is zoals een handtekening.  En als je bv. naar stripverhalen kijkt de stijl van Suske en Wiske is niet hetzelfde als Kuifje of Jommeke, het zijn allemaal super goede cartoonisten. Maar dus met een verschillende stijl en een ander concept. Elke ontwerper heeft specialisaties ervaringen en waar hij goed in is. Dus dat overleg je best wanneer je op zoek gaat naar de juiste match. Voor jou opdracht.

Drukwerkbegeleiding

Grafisch vormgevers kunnen ook aan drukwerk begeleiding doen. En voor u mee de juiste drukker of printer zoeken naar gelang de opdracht. En het te drukken document technisch druk-klaar maken. Want een drukker heeft technische specificaties hoe het drukwerk moet aangeleverd moet worden zodat hij het kan drukken en een goed resultaat kan bekomen.

Een grafisch-ontwerp proces 

Binnen het ontwerpen houdt de grafisch vormgever rekening met het product, de vorm, de afmeting, de typografie; grote van lettertypes en soorten, kolombreedte en regelafstand. De lay-out is het in een mooie structuur gieten, daar bestaan basisregels rond die een ontwerper in zijn studies geleerd heeft. Het kleurgebruik. Het kiezen van de juiste illustraties en foto’s. Ook de cadrage van de foto. Het zoeken naar een blikvanger of slogan. Dit alles kan uitgeprobeerd worden in allerlei stijlen. Of op voorhand bepaald aan de hand van een briefing op vraag van de klant. Rekening houdend het doel voor wat het exact gebruikt zal worden of voor welke doelgroep het dient te raken. En het financiële plaatje.    Grafische vormgeving is het visueel en creatief vormgeven van ideeën. Die dan technisch worden uitgewerkt. Het idee/concept wordt vooraf bedacht door een brainstorm of uit te proberen en door te inspireren. Daarvoor is Pinterest een goed middel voor om een moodboard aan te maken. Er bestaan zeker nog andere apps. Ontwerpen is een proces. Die je samen met je klant doormaakt tot hij trots en tevreden is met het resultaat. Ontwerpen blijft subjectief. Wat iemand mooi vindt is heel persoonlijk. Er is nog zo veel meer mogelijk en dat hangt van de ontwerper af er zijn er die zich met bewegende beelden bezighouden, etc.    Ik wens je een toffe samenwerking met je ontwerper, Op naar je doel! En zoals Danielle LaPorte het zegt. Think in Magic!   Door: Sabine van Oppens www.hannadetail.com

Sabine alias Hanna Van Oppens studeerde 3 jaar Audio Visuele en beeldende kunst optie eerst reclame en erna grafische vormgeving en illustratie. Ze heeft 15 jaar ervaring als graficus en studeert rechten als hobby aan de Open Universiteit.   

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten