Terug

Waarom tik- en spelfouten dodelijk zijn voor elke freelancer en hoe je er komaf met maakt!

Iedereen komt het wel eens tegen: je hebt de perfecte mail, blogpost of social media post geschreven en duwt op send of publish om dan enkele seconden later te beseffen dat er toch wel een kanjer van een tik- of spelfout instaat. Balen tot in het kwadraat! Want ja, wat doe je dan? De bewuste e-mail proberen te recallen? Of hopen dat niemand de fout gaat opmerken? Welke optie je ook kiest, het is natuurlijk altijd beter om die fouten zo veel mogelijk proberen te vermijden. En dat kan je op een eenvoudige en vrij snelle manier doen, dankzij een gratis online hulpmiddel: de Schrijfassistent.

Schrijfassistent.be to the rescue

De KU Leuven en De Standaard hebben namelijk een online website gelanceerd waar je heel wat taalaspecten kan checken: schrijfassistent.be. Het online platform werkt heel eenvoudig: jij kopieert de tekst die je geschreven hebt en plakt hem in de website. Vervolgens kan je kiezen of je bijvoorbeeld je spelling wil laten checken. Maar je kan ook nagaan of er geen dt-fouten instaan. En zelfs of er niet al te veel herhaling of passieve zinnen in je tekst zitten.

Die laatste zijn natuurlijk erg handig wanneer je een wervende blog- of social media post hebt geschreven. Want daar wil je dergelijke constructies natuurlijk zo veel mogelijk uithalen.

Andere manieren om je tekst te controleren

Natuurlijk bestaan er ook nog tal van andere opties om je tekst te controleren op typ- en spelfouten. Denk maar aan het inschakelen van een copywriter, je tekst door iemand anders laten nalezen of eenvoudigweg de spellingchecker van Word gebruiken. Maar De Schrijfassistent blijft uiteraard erg handig en kan je bovendien overal en altijd raadplegen ;-) .

Waarom dien je nu die tik- en spelfouten te vermijden?

Allemaal goed en wel, maar waarom zou je als boekhouder of graficus nu een website, blog of social media zonder typ- of spelfouten moeten hebben? Dat is toch alleen belangrijk voor copywriters en social media managers?

Die stelling gaat jammer genoeg niet op. Want onderzoek wees uit dat typ- en spelfouten niet alleen de aandacht van je (hoofd)boodschap afleiden. Heel wat mensen trekken de betrouwbaarheid en professionaliteit van een bedrijf in twijfel als ze (al te veel) typ- en spelfouten op de bedrijfskanalen ontdekken. Wat bij nieuwe potentiële klanten ervoor kan zorgen dat ze toch niet voor jou kiezen. Redenen genoeg dus om die typ- en spelfouten toch maar zo veel mogelijk proberen te vermijden.

Betekent dit dan dat je er nooit meer eentje mag maken? Natuurlijk niet! Iedereen maakt ze, zelfs copywriters en social media managers. Maar door je teksten voor je ze verzendt of publiceert even goed na te kijken en te proberen om er een maximum aan fouten uit te halen, verhoog je de leesbaarheid ervan. En zet je de betrouwbaarheid van je bedrijf niet op het spel!

Door: Evi Robignon. Evi is een kick-ass copywriter die teksten schrijft die jouw product/dienst in de kijker zetten. Waardoor jij unieke en authentieke relaties met je klanten opbouwt.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten