Terug

5 goede redenen om toch te beginnen freelancen – ondanks Corona

Doe je het nu of doe je het niet? Je bent er misschien al jarenlang over aan het nadenken om toch die switch te maken naar die nieuwe wereld als Freelancer. Maar ja, toen kwam Corona…

Jouw passie en kennis heeft niets te maken met Corona

Als je je klaar voelde een jaar geleden, waarom dan niet nu? Test of je nog evenveel passie voelt om jouw product of dienst te gaan uitbouwen. Kunde en ‘goesting’ vergaan niet op één jaar tijd! Natuurlijk doe je best een gezondheidscheck: past jouw idee nog bij de aangepaste situatie? Denk je dat je met evenveel geestdrift de markt op kan? Denk je dat jouw toekomstige klanten anders zullen reageren op je product of dienst als zonder Corona? En zo ja, hoe pas je je business model aan deze situatie aan?

Er zijn tonnen adviseurs en financieringsmechanismen rondom jou

Van een sociaal secretariaat tot je bank. Van een familielid tot een boekhouder. Van andere freelancers tot de overheid. Er zijn voldoende instanties die je met raad en daad kunnen bijstaan om de stap te zetten. Zij kunnen je helpen met checklists, financiële steun, planning en emotionele support. Maak gebruik van Freelancers-platformen, professionele organisaties en heel wat overheidsinstanties waar je veel kennis kan verzamelen en waar je niet altijd hoeft voor te betalen.

Zet zoveel mogelijk in op online

Door Corona is er een tsunami van digitalisering doorheen de hele wereld op gang gekomen. Ook wij, Freelancers, zijn ons aan het heruitvinden. Online reclame, klanten werven, werk opleveren, onderhandelen, enz. Onderzoek hoe je maximaal op deze beweging kan inspelen. Overweeg meer e-verkeer dan je misschien initieel had voorzien, want dit wordt een blijver.

Blijf bij je normen en waarde

Je had vast en zeker een aantal principes en waarden klaar voor je start. Blijf daarbij, ook al is de wereld nu veranderd. Wees ook niet te gul voor “de nieuwe klant” qua prijszetting. Het is niet omdat de zaken veranderd zijn dat potentiële klanten nu plots minder bereid zullen zijn voor jouw product of dienst te betalen. Laat jezelf vanaf de eerste klant respecteren met een correcte prijs.

Her-evalueer regelmatig

Eens je de stap hebt gezet om te beginnen is de grootste klus om klanten te werven. Dat is stof voor andere blogs. Maar hopelijk hebben we nu geleerd dat een crisis voor lange tijd een diepe impact kan hebben op onze activiteiten. Daarom evalueer je best om de 6 maanden of je nog op koers zit, of de betalingen regelmatig binnenkomen, of bestaande klanten je opnieuw vragen, en of je uiteindelijk nog even graag doet – met volle passie – waaraan je begonnen was.

Door Isabelle Colle
Isabelle is een communicatiespecialist met een passie voor schrijven. Zij vindt altijd de juiste woorden, op maat voor je doelpubliek



Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten