Terug

Wat is het verschil tussen een logo en een huisstijl.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 10.0px Helvetica; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444; background-color: #ffffff} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 10.0px Helvetica; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444; background-color: #ffffff; min-height: 12.0px} p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.5px Helvetica; color: #262626; -webkit-text-stroke: #262626; min-height: 11.0px} p.p4 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px Helvetica; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000; background-color: #ffffff} p.p5 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px Helvetica; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000; background-color: #ffffff; min-height: 11.0px} p.p6 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px Helvetica; color: #262626; -webkit-text-stroke: #262626; background-color: #f6f7f9; min-height: 11.0px} p.p7 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 13.0px Helvetica; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000} p.p8 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px Helvetica; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444; background-color: #ffffff} p.p9 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px Helvetica; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444; background-color: #ffffff; min-height: 11.0px} p.p10 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444; background-color: #ffffff} p.p11 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px Helvetica; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444; min-height: 11.0px} p.p12 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px Helvetica; color: #262626; -webkit-text-stroke: #262626} p.p13 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; color: #262626; -webkit-text-stroke: #262626} p.p14 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; color: #262626; -webkit-text-stroke: #262626; min-height: 14.0px} p.p15 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 8.0px Helvetica; color: #333333; -webkit-text-stroke: #333333} span.s1 {font-kerning: none} span.s2 {font: 13.0px Helvetica; font-kerning: none; color: #262626; -webkit-text-stroke: 0px #262626} span.s3 {font-kerning: none; color: #262626; -webkit-text-stroke: 0px #262626} span.s4 {font-kerning: none; background-color: #ffffff} span.s5 {font: 8.0px Helvetica; font-kerning: none; color: #428bca; -webkit-text-stroke: 0px #428bca} Vaak krijg ik de vraag of ik een logo wil ontwerpen? Wat ik met veel plezier doe en een heel fijne, creatieve job vind! Achteraf gaat mijn gsm soms met de vraag, waar moet ik mijn logo nu eigenlijk op mijn uitnodiging of adressenkaartje plaatsen? Waar zet ik het logo op mijn briefhoofd? Waar zet ik het op mijn templates? Of op de folder en advertentie? Hoe kan ik onze cheque die we willen weggeven op de uitreiking in onze sfeer aanmaken en niet die van de bank? Waar moet ik mijn logo op mijn website zetten? Of krijg ik een mail van een klant maar ik heb  toch al een logo. Dat is toch al een huisstijl?   Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een logo, merk en een huisstijl?  

Logo

Een logo moet makkelijk en snel herkend worden. Vandaar een eenvoudig symbool. Ook een beeldmerk, een icoon of embleem genoemd. Bestaat meestal uit één of twee kleuren, liefst niet teveel! Zo simpel en duidelijk mogelijk! Zodat het snel geassocieerd kan worden met jouw merk, zaak of organisatie. Een karakter, dat de sfeer uitstraalt die jij hebt bepaald.   Zoals ik in een vorig artikel al schreef, is te vergelijken met verkeersborden. Ook symbolen die je heel snel moet kunnen lezen en herkennen. Ze zijn zo eenvoudig. Omdat het snel moet gaan op de weg, als je bv. met de auto rondrijd heb je geen tijd om er lang over na te denken en stil te staan en te lezen. Ook iedereen in de wereld moet het kunnen begrijpen, welke taal je ook spreekt. Zo werkt ook met een logo. Eenvoud siert, een mooie vorm tekst en kleur. Jouw symbool. Het logo maakt het "merk" en haar "identiteit" visueel.  

Merk

Brand of merk is hetzelfde. Dat is de sfeer die je met je bedrijf aan je klanten wil uitstralen. Hoe ze zich bij jou bedrijf gaan voelen en identificeren? Hoe het publiek je bedrijf ervaart. Wat klanten van je bedrijf denken. Voelt het goed aan? Past het bij hen en hun levensstijl? Kunnen ze zich met jou associëren?   Er is een concept/idee dat niet onmiddellijk duidelijk zichtbaar of tastbaar is voor de klant!
Maar er is wel degelijk over nagedacht en een plan over gemaakt dat heet huisstijl. Daar komt ook marketing bij aan te pas. En als je eraan begint denk je ook best na over wie is mijn doelgroep en hoe wil ik mijn klant overkomen bij mijn klant? Hoe zullen ze zich het beste met mij identificeren. Welke stijl, maar ook kleur, foto's, lettertype = karakters die je kiest bepalen o.a. heel erg hoe jij overkomt bij de klanten. Of zoals Jeff Bezos de CEO Amazon zei:   ‘Your brand is what people say about you when you’re not in the room’.  

Identiteit of Huissijl

Een identiteit (corporate identity) zijn elementen die jij vastlegt samen met de ontwerper, reclame of marketingbureau. Om je merk zichtbaar en concreet te maken. Ze liggen meestal vast in een plan of boek die je ontwerper voor je aanmaakt. Het zijn de regels die je gaat of laat toepassen bij elk ontwerp dat je laat maken of maakt van je merk. Voor de zichtbaarheid en identiteit te vergroten. Denk maar aan Coca Cola, niet alleen het logo, maar ook de kleur en lettertypes, foto’s en sfeer zijn bepaald!   Het plan, het concept achter je merk word je identiteit. Lettertype, kleurgebruik, hoe foto's te plaatsen, welke soort foto's welke niet? Extra visuele elementen worden allemaal op voorhand  vastgelegd in de huisstijl. Hoeveel marges, hoeveel interlinie, witruimte, etc.. Het lijken details maar zeer cruciaal bij een goede huisstijl. Je ziet het niet op het eerste moment, maar telt wel degelijk in hoe jij overkomt bij de klant!   De identiteit of huisstijl is een van de belangrijkste onderdelen van ‘branding’. samen met marketing strategie, advertising, social media, klantenservice, netwerk, etc. Dit allemaal voor de herkenning en of klanten je met jou merk zullen associëren.   Ik wens je een toffe samenwerking met je grafisch ontwerper. Op naar je doel!   Think Magic!   Door: Sabine van Oppens 
www.hannadetail.com Sabine alias Hanna Van Oppens studeerde 3 jaar Audio Visuele en beeldende kunst optie eerst reclame en erna grafische vormgeving en illustratie. Ze heeft 15 jaar ervaring in als graficus en studeerde rechten als hobby aan de Open Universiteit. 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten