Terug

6 tips om op tijd uitbetaald te krijgen

Vind je het ook frustrerend om na het afleveren van je werk lang op je geld te moeten wachten? Volg dan deze tips om van al je klanten stipte betalers te maken:

1. Het juiste moment

Maak er een gewoonte van een factuur meteen op te maken of factureer een keer per week. Gaat het om grote opdrachten, vraag dan een voorschot of maak een tussentijdse factuur op. Aan een nieuwe klant kan je eventueel vragen om op voorhand te betalen. Spreek dit wel altijd duidelijk af.

2. De juiste persoon

Niets is zo frustrerend dan dat je denkt dat het geld van een job al op je rekening staat en je van je klant verneemt dat je factuur niet bij de juiste persoon terechtkwam. Vraag daarom in het begin van de samenwerking om de juiste facturatiegegevens en naar wie je de factuur moet sturen.

3. De juiste factuur

Zorg dat je factuur alle wettelijk verplichte informatie bevat. Hou het overzichtelijk en vermeld de job, een referentienummer verwijzend naar je offerte en de betalingsvoorwaarden. hulp nodig? Er zijn verschillende facturatie apps die je kunnen helpen bij het opmaken van facturen. Bovendien sturen deze programma's het ook een automatische herinnering zo gauw de betalingstermijn verstreken is.

4. De juiste toon

Heb je nog altijd geen betaling ontvangen ondanks enkele betalingsherinneringen, neem dan telefonisch contact op met je klant. Wijs hem er vriendelijk op dat je dacht dat je werk goedgekeurd was en vraag hem op de man af naar de reden waarom hij de factuur nog niet betaalde. Normaal gezien volstaat zo’n telefoontje om je klant tot betaling aan te zetten.

5. De juiste stap

Reageert je klant toch niet, dan kan je een aangetekende aanmaning sturen. Daarin laat je hem weten hoeveel dagen hij nog de tijd heeft om alsnog te betalen. Vervolgens schakel je een incassobureau in, die in jouw plaats het geld bij de klant int. Maar hou er wel rekening mee dat, ook al betaal je sommige incassobureaus pas nadat de klant betaald heeft, je sowieso een deel van het geld kwijt bent.

6. De juiste keuze

Zorgt een klant bij elke opdracht voor betaalproblemen, laat hem dan in het vervolg vooraf betalen of hou de samenwerking helemaal voor bekeken. Aan jou de keuze.  

Door Birgit van de Wijer: Content & social media manager, copywriter, blogger, eindredactie, vertaler (NL-FR-EN) Schrijven, dat is mijn passie en niet zo toevallig ook mijn job.  

Wil jij op de hoogte blijven van nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied? Meld je dan nu gratis aan!

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten