Terug

Tips om een betere copywriter te worden

Een betere copywriter worden is niet zo moeilijk als je misschien denkt. Over het algemeen hoef je slechts enkele eenvoudige richtlijnen te volgen en een vleugje zelfvertrouwen te kweken om jouw schrijfvaardigheid te verfijnen.

Een uitstekende copywriter zijn, begint immers met kennis. In deze blog geven we enkele tips om een betere copywriter te worden. 


Verwachtingen

Begin jouw copywriting vaardigheden te verbeteren door de verwachtingen van zowel de inhoud als de lezer te kennen. Begrijpen waar de klant naar op zoek is, is de belangrijkste stap om goede teksten te kunnen schrijven.

Begin door dingen door de ogen van de klant te zien, veel marketingmanagers zullen dit het creëren van een klantpersona noemen. Weten wat de wensen en behoeften van de klanten zijn, is cruciaal voor het schrijven van overtuigende teksten.


Blijf up to date

Lees voortdurend boeken, artikelen en inhoud van gerenommeerde websites over copywriting en lees ze indien nodig opnieuw. Naast het lezen is het aan te raden om jezelf te omringen met andere copywriters. Zo kan je de sterke punten van jouw collega’s overnemen en zelf toepassen. 

Lees blogs die je interesseren om technieken en stijlen te leren die je leuk vindt, zodat je je eigen stijl en technieken kunt ontwikkelen. Je zou zelfs blogs kunnen lezen die je niet interesseren, omdat het leren van die technieken en stijlen je een meer afgeronde copywriter zou maken.


Oefening baart kunst

Om iets goed te doen, moet je oefenen en dat geldt ook voor schrijven. Terwijl je over technieken leert, kun je wat tijd nemen om te oefenen met schrijven met die techniek. Als je iemand kent die ook een schrijver of redacteur is, kun je de oefenteksten van hen afketsen om te zien hoe je het hebt gedaan.

Wees ook niet bang om wat persoonlijke training te krijgen, zoals eerder vermeld, een goede copywriter wordt gemaakt met kennis. Neem contact op met die vriend of zoek iemand in jouw omgeving die een-op-een training kan geven.


Ken het product

Je kan geen tekst schrijven over een product als je het product niet kent., Dit is misschien wel de allerbelangrijkste stap om te nemen. Doe onderzoek zodat je weet wat dat product te bieden heeft, en een product hoeft niet iets materieels te zijn, het kan ook een dienst zijn.

Het product 'kennen' betekent dat je kan zien welk probleem het product voor de klant oplost, waarom ze het nodig hebben en hoe dit product verschilt van de andere op de markt.


T
ips voor jouw tekst

Jouw tekst moet de klant overtuigen hoe het product of dienst kan helpen om de voorgestelde problemen op te lossen. Bespreek de voordelen en speel in op menselijke emoties om jouw beoogde klanten te bereiken. Klanten doen hun aankopen over het algemeen vanuit hun emoties, niet op basis van logisch redeneren.

Jouw tekst moet de lezer ook geïnteresseerd houden, wat moeilijk kan zijn om te weten of een lezer alleen de feiten of ook een beetje entertainment wil. En je kunt beide doen, je moet alleen weten wanneer en hoeveel humor acceptabel is. 

Het komt er echt op neer waar de inhoud over gaat  als je een handleiding schrijft, moet je je waarschijnlijk aan de feiten houden. Maar als je schrijft over een plek waar je naartoe bent gereisd, kun je hier en daar wat grappige oneliners toevoegen. Bij serieuze zaken zoals een begrafenis regelen voor een overleden geliefde wil je geen humor gebruiken.


Laat het meetellen

In deze wereld van instant gratification is het erg belangrijk om jouw content helemaal interessant te maken. De aandachtsspanne van lezers is tegenwoordig vrij laag, dus je moet jouw inhoud kort maar krachtig houden. 

Een betere copywriter worden hoeft niet gepaard te gaan met een formele opleiding. Ik geloof dat er in ons allemaal een schrijver schuilt, je moet gewoon op jezelf vertrouwen en het schrijvende beest in ons loslaten. Onthoud dat kennis de sleutel is, vooral bij copywriting. Ken jouw branche, weet wat je kunt verwachten, ken de klant en ken jezelf en dan wordt je de beste copywriter die je kan zijn.

----------------------------

Hoi, Mijn naam is Joey en ik ben een zeer gedreven, ervaren digitale ontwerper en online marketeer met 10+ jaar ervaring. Ik heb opdrachten uitgevoerd voor bedrijven over de hele wereld. Mijn klanten omschrijven mij als vlot en professioneel.
www.logovectorservice.nl

 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten