Terug

Social media: investeren of niet?

Tegenwoordig moet je als relevante ondernemer actief zijn op Facebook, LinkedIn en het liefste ook nog op een hipper media zoals Instagram, Snapchat en Pinterest. Of toch niet?   Als ondernemer is jouw tijd schaars en wil je jouw tijd besteden aan zaken die jouw geld opleveren. Dus voordat je gaat investeren in 101 verschillende platformen kan je het beste jezelf eerst drie vragen stellen:  

Wat wil ik bereiken via social media?

  De meeste ondernemers willen uiteindelijk meer geld verdienen. Begrijpelijk...maar als je meteen die insteek hebt, dan vergeet je al snel meerwaarde te creëren voor de consument. En daarmee snij je jezelf in de vingers. Want af en toe wat posten met linkjes naar je website zal niet veel opleveren. Dus is het goed om eerst af te vragen: wat wil ik bereiken via dit medium. Argumenten zoals “mijn concurrenten doen het ook, dus ik moet ook meedoen” of “stilstaan is achteruitgaan”, zijn natuurlijk niet hele fantastische argumenten. Maar wat zijn dan wel top argumenten?   Top argumenten voor social media:   Je wilt je online reputatie managen. Je wilt je naamsbekendheid vergroten. Je wilt gemakkelijk mensen targeten op basis van hun locatie of demografische kenmerken. Je wilt koopgedrag beïnvloeden. Je wilt inzicht krijgen in de wensen van je klant waardoor zodat je betere diensten of innovatieve producten kunt ontwikkelen. Je wilt zoekmachine ranking beïnvloeden. Je wilt meer website traffic generen.   Social media is een ‘two-way street’. Niet alleen is het belangrijk om te denken wat jij er graag uit zou willen halen, maar ook wat voor waarde je toevoegt op social media. Zijn dit tips over productgebruik of deel ik kennis? Bedenk dit voordat je begint. Zo weten volgers wat ze van jou kunnen verwachten en begint je social media strategie vorm te nemen.  

Wie is mijn doelgroep?

  Deze vraag is erg logisch maar vaak weten de meeste ondernemers niet wie hun doelgroep is of geloven dat “iedereen” tot hun doelgroep behoort. Toch is het cruciaal dat jij je doelgroep compleet begrijpt. Sterker nog, jouw kennis van jouw doelgroep is eigenlijk één van de belangrijkste bouwstenen van jouw social media strategie. Begrijp jij je klanten niet, dan raak je ook niet de juiste snaren. Dus vraag jezelf af:   Wie zijn mijn klanten? Wat hebben mijn klanten gemeen? Is het hun leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, mindset, geographische locatie of iets heel anders? Wat is hun taalgebruik? Hoe communiceren zij het liefst? Welke social media platform(en) gebruiken zij?  Wanneer zijn mijn klanten online en op welke platforms? Wat zijn eventuele obstakels voor je klanten?   Hoe meer je weet over je doelgroep, des te meer dat jij uit je social media haalt. Laten we eerlijk zijn, als je doelgroep 80+ is, dan zou social media waarschijnlijk geen wijze investering zijn. Dus onderzoek je doelgroep!  

3. Hoe maak ik een doordachte social media strategie? 

Wellicht een logische vervolgstap na vraag 1 en 2. Maar gebruik je research en kennis van je doelgroep en bouw daarom heen een relevante strategie. Een goed voorbeeld hiervan is IKEA’s nieuwe campagne ‘Claim je kamer’. IKEA is natuurlijk ‘the place to be’ voor betaalbare meubels, maar hoe zet je IKEA neer als dé winkel voor tienerkamers? Met research natuurlijk!   Uit een trendonderzoek blijkt dat kinderen vanaf 12 jaar zelf hun kamer willen inrichten. Met deze kennis in gedachte heeft IKEA een campagne ontwikkeld die precies die doelgroep aanspreekt. Zo daagt IKEA tieners uit om virtueel hun kamer in te richten met Snapchat en GIF’jes van IKEA-producten. Daarnaast gebruikt IKEA Instagram Stories, Facebook, televisie en social influencer Nina Houston om hun campagne van start te brengen.    Het slimme van deze campagne is dat ze een duidelijke doelstelling hebben (IKEA neerzetten als dé winkel voor tienerkamers) en de relevante platformen inzetten (social media influencer, Instagram Stories, Facebook en televisie) om hun bericht onder de aandacht te brengen bij tieners.   Stel je voor als ze dezelfde advertentie in een magazine hadden geprint zonder felle kleuren en hippe teksten, zou dat nog steeds net zoveel effect hebben? No, way! Richt dus je bericht volledig en aandachtig naar je doelgroep. Denk aan alles dat erbij komt kijken, van strategie tot uitwerking en van kleur tot taalgebruik.  

Mijn advies: 

Social media kan lonend zijn, zolang je een doordachte social media strategie maakt. Je kunt niet zomaar een paar berichten posten en denken dat het ‘wel vanzelf komt’. Dat kan juist je online reputatie schaden. Je zult actief mee bezig moeten gaan. Bedenk van te voren na over het profiel van de ideale klant en wat je wilt bereiken. Stem vervolgens hier je doelstellingen en KPI’s er op af. Bepaal welke kanalen precies de kansen liggen, zodat je niet onnodig tijd investeert. Zorg dus voor een concreet plan en je zult merken dat social media een toevoeging voor jouw bedrijf is.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten