Terug

SEO-teksten schrijven: een stappenplan

 

Als tekstschrijver krijg ik regelmatig de vraag of ik SEO-teksten wil schrijven voor organisaties. SEO, ofwel Search Engine Optimization, is hot en in dit digitale tijdperk ontkom je er niet meer aan. Met alleen een mooie website ben je er nog niet, helaas. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat jouw website goed vindbaar is tussen alle concurrenten. Met goede SEO-teksten trek je meer bezoekers naar je website én haal je waarschijnlijk meer klanten binnen. Maar hoe doe je dat nou, SEO-teksten schrijven? In dit artikel laat ik je met behulp van een stappenplan zien hoe je de perfecte SEO-teksten schrijft.

 

Wat zijn SEO-teksten?

Dit zijn teksten waarin zoekwoorden op de juiste manier zijn verwerkt. Hiermee geef je aan de zoekmachines door waar jouw tekst over gaat. Wanneer een potentiële bezoeker op deze zoekwoorden gaat zoeken, kan jouw pagina in de zoekresultaten verschijnen. Het zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. 

Maar vergeet niet dat je jouw teksten in de eerste plaats schrijft voor de bezoekers en niet voor de zoekmachines. Teksten die goed gelezen worden en aanslaan bij de lezers zullen weer vaker gedeeld worden. En ook dat is belangrijk voor SEO.

 

In twaalf stappen goede SEO-teksten schrijven

 

1. Bepaal het doel en de doelgroep

SEO-teksten schrijven doe je in de eerste plaats voor de bezoekers van je website. Voordat je gaat schrijven vraag je jezelf af wat het doel is van het artikel en voor wie je het artikel schrijft. Hoog scoren in Google is leuk, maar als bezoekers direct weer wegklikken heb je er weinig aan.

 

2. SEO-teksten schrijven: zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de woorden die internetgebruikers invoeren in een zoekmachine. Maar hoe bepaal je de juiste zoekwoorden voor jouw artikel? De meest eenvoudige manier is om een zoekwoord in te vullen in Google. De zoekmachine vult deze dan zelf aan met veelgebruikte combinaties. 

Om te weten hoe vaak mensen dit zoekwoord gebruiken en wat de concurrentie is, kun je gebruik maken van verschillende tools. Ik gebruik zelf graag Ubersuggest. Je kunt hier een aantal keren per dag gratis gebruik van maken.

Een zoekwoord kan bestaan uit 1 woord, maar het kan ook een combinatie zijn van meerdere woorden. ‘SEO-teksten’ is bijvoorbeeld een zoekwoord, maar ‘SEO-teksten schrijven’ is ook een zoekwoord. Ik raad aan om zoekwoorden te gebruiken die uit meerdere woorden bestaan. Ook wel longtail zoekwoorden genoemd. 

Er wordt misschien vaak gezocht op het woord ‘SEO-teksten’, maar de concurrentie is hoog en het is hierdoor moeilijk om met dit woord hoog te scoren in Google. De concurrentie voor longtail zoekwoorden, zoals ‘SEO-teksten schrijven’ is vaak veel lager waardoor je hoger kunt ranken in Google. Ook is een enkel zoekwoord vaak te algemeen en niet specifiek genoeg. Het is de kunst om relevante, populaire én haalbare zoekwoorden te vinden.

 

3. Een goede SEO-titel

Nu je jouw doel, doelgroep en zoekwoorden hebt bepaald, ga je je SEO-teksten schrijven. Bij een goede titel staat het zoekwoord bij voorkeur aan het begin. Dan begrijpt de zoekmachine direct waar het artikel over gaat. 

Schrijf een korte, krachtige titel. Maak de titel niet langer dan 60 tekens anders breekt Google hem af in de zoekresultaten. De SEO-titel kun je zelf invullen op je website. Maak je gebruik van WordPress dan kun je dit ook doen met de plugin Yoast SEO.

 

4. Meta-description

De meta-description staat niet in je artikel zelf, maar is een omschrijving van de pagina in een paar regels. De meta-description kun je terugvinden in de zoekresultaten maar heeft niet direct invloed op de ranking. Maar wanneer je deze duidelijk schrijft, zullen mensen sneller doorklikken naar je website.

Natuurlijk verwerk je ook je zoekwoorden in de beschrijving. Gebruik hiervoor niet meer dan 155 karakters. Een goede meta-description voor dit artikel is: SEO-teksten schrijven: een stappenplan zodat jouw teksten hoog scoren in Google. Met dit stappenplan schrijf jij de perfecte SEO-tekst.

 

5. De inleiding

Zoekmachines willen graag direct weten waar de pagina over gaat. Verwerk je zoekwoorden daarom ook in de inleiding en bij voorkeur direct in de eerste zin. 

 

6. SEO-teksten schrijven: tussenkopjes

Ook de tussenkopjes zijn belangrijk voor de zoekmachines. Zorg er daarom voor dat je ook zoekwoorden verwerkt in de tussenkoppen. Wel is het belangrijk om hier niet mee te overdrijven. Je schrijft immers voor de bezoekers en niet voor de zoekmachines. Veel witruimtes en korte alinea’s doen het ook altijd goed.

 

7. Slot

Sluit je tekst nogmaals af met de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Hierdoor krijgen de zoekmachines nog een laatste signaal waar de tekst over gaat. 

 

8. Alt-teksten

Om de aandacht van de lezer vast te houden is het goed om gebruik te maken van afbeeldingen in je tekst. En bij de afbeeldingen kun je de alt-tekst invullen waarin je je zoekwoorden kunt verwerken. Zoekmachines kunnen niets met een bestandsnaam als IMG_4822.jpg. Geef daarom al je afbeeldingen een duidelijke naam, zoals seo-teksten-schrijven.jpg. Ook hierdoor scoort je SEO-tekst beter.

 

9. SEO-teksten schrijven: hoe lang?

Zorg ervoor dat jouw tekst minimaal 350 woorden bevat, maar langer is altijd beter. Zoekmachines houden van lange teksten. Bovendien kun je er vaker jouw zoekwoorden in verwerken. Maar ga zeker niet geforceerd lange artikelen schrijven. Ook hier geldt: bedenk welke informatie voor de lezer interessant is. Dit artikel over SEO-teksten schrijven bevat 1.143 woorden. Bevat je artikel boven de 1.000 woorden dan zal het beter scoren.

 

10. SEO-teksten schrijven: hoeveel zoekwoorden? 

Zoekwoorden plaats je in de titel, inleiding, tussenkoppen en afsluiting. Maar hoeveel zoekwoorden moet je nou precies verwerken in je tekst? Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je tekst prettig leest. Overdrijf niet en ga zeker niet krampachtig zoekwoorden in je tekst plaatsen. 

De plugin Yoast SEO geeft aan of je zoekwoorden vaak genoeg voorkomen in de tekst. Wanneer je uitgaat van een zoekwoorddichtheid van 1,5% - 2% zit je altijd goed. In een artikel van 1.000 woorden kun je het zoekwoord dus 15 tot 20 keer verwerken. In dit artikel is het zoekwoord ‘SEO-teksten schrijven’ 17 keer gebruikt.  

 

11. Interne links in je artikel

Interne links op je website zijn ook belangrijk voor de zoekmachines, omdat links SEO-waarde doorgeven. Vanuit je artikelen kun je linken naar andere pagina’s of andere artikelen. Plaats je links strategisch onder je zoekwoorden en zorg ervoor dat de woorden waarop je gevonden wilt worden in de gelinkte tekst staan. Pagina’s waarnaar veel wordt gelinkt, komen hoger in de zoekresultaten.

 

12. Promoot je nieuwe artikel

Wanneer je een goed artikel hebt geschreven voor jouw doelgroep, bijvoorbeeld over SEO-teksten schrijven, wil je ook dat ze deze lezen. Promoot je artikel daarom via bijvoorbeeld social media, via je nieuwsbrief of via andere websites. 

Wanneer je het stappenplan in dit artikel volgt, weet ik zeker dat het je lukt om goede SEO-teksten te schrijven. Heb je vragen of hulp nodig? Dan kun je altijd vrijblijvend contact met mij opnemen.

 

--------------------------------

 

Geschreven door Wendy Leemburg (www.wendieschrijft.nl)

 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten