Terug

Personal branding voor Freelancers

Freelancen zit in de lift en is voor velen de logische stap nadat ze geproefd hebben van het comfort en de voordelen van het van thuis uit werken. Maar omdat je niet de enige bent die die stap heeft gezet of wil zetten, is het zaak jezelf te promoten en te laten weten dat je er bent, zodat klanten je vinden. 

Goede start

Een website is een goed startpunt. Je hebt de kans jezelf voor te stellen, je werk te laten zien en je contactgegevens mee te geven. Zorg er wel voor om regelmatig je website van nieuwe content te voorzien, bijvoorbeeld als je een project voor een klant hebt afgewerkt of je artikel werd gepubliceerd in een krant enz. Niet alleen scoor je zo beter in de zoekresultaten, maar je kunt dit dan ook aankondigen op je social media en zo traffic genereren naar je site. 

Online zichtbaarheid

Het woord is al wat afgezaagd, maar netwerken werkt echt. Laat dus iedereen die je kent, echt iedereen, weten dat je als freelancer aan de slag gaat. Mijn eerste jobs deed ik zo voor een ex-collega en een medestudente van de cursus Journalistiek. Ik had hen via LinkedIn laten weten dat ik als freelance copywriter begon. Vervolledig je LinkedIn profiel en ga op zoek naar potentiële klanten in de profielen van bekenden, word lid van groepen binnen je vakgebied en neem deel aan de discussies. Naast LinkedIn kan je ook op Instagram, Facebook, Twitter en alle andere aanwezig zijn, maar dat hangt af van welke doelgroep je wilt bereiken. Kies je voor meerdere accounts, maak dan gebruik van een beheerplatform zoals Buffer, Later, Hootsuite enz. waardoor je op voorhand posts kan inplannen en je jezelf heel wat tijd bespaart. 

Offline zichtbaarheid

We zouden het haast vergeten, maar ook in real life kan je contacten leggen. Schrijf je daarom in voor diverse events binnen je interessegebied, het is een unieke kans om jezelf te promoten en vooral vraag visitekaartjes van je contacten. Je kan ze tegenwoordig makkelijk scannen en bewaren via een al dan niet betalende app op je smartphone.

Expertise

Ben je erg goed in je vakgebied, schrijf er dan een blog of eBook over, neem een podcast op of organiseer een webinar en toon je een echte expert. En natuurlijk maak er veel buzz rond op je social media.

Gratis

Misschien kan je iets gratis aanbieden zodat de klant je kan ‘uittesten’, bijvoorbeeld een gratis consult of een testartikel, want op die manier ziet de klant dat je vertrouwen hebt in je werk en prikkel je misschien wel zijn nieuwsgierigheid.

Door: Birgit van de Wijer Hoe meer ik blog, hoe leuker ik het vind! En het onderwerp maakt niet uit : farma, AI, VR, femtech, sport, gezondheid, HR, noem maar op. Schrijven, nog steeds mijn passie en niet zo toevallig mijn job.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten