Personal Branding: Hoe promoot je jezelf? | Freelancer.be

Personal branding: hoe promoot je jezelf?

Gepubliceerd op 7 Oktober 2020

PERSONAL BRANDING: HOE PROMOOT JE JEZELF
Freelancen zit in de lift en is voor velen de logische stap nadat ze geproefd hebben van het comfort en de voordelen van het thuis uit werken. Maar omdat je niet de enige bent die die stap heeft gezet of wil zetten, is het zaak jezelf te promoten en te laten weten dat je er bent zodat klanten je vinden. 
Goede start
Een website is een goed startpunt. Je hebt de kans jezelf voor te stellen, je werk te laten zien en je contactgegevens mee te geven. Zorg er wel voor om regelmatig je website van nieuwe content te voorzien, bijvoorbeeld als je een project voor een klant hebt afgewerkt of je artikel werd gepubliceerd in een krant enz. Niet alleen scoor je zo beter in de zoekresultaten, maar je kunt dit dan ook aankondigen op je social media en zo traffic genereren naar je site. 

Online zichtbaarheid
Het woord is al wat afgezaagd, maar netwerken werkt echt. Laat dus iedereen die je kent, echt iedereen, weten dat je als freelancer aan de slag gaat. Mijn eerste jobs deed ik zo voor een ex-collega en een medestudente van de cursus Journalistiek. Ik had hen via LinkedIn laten weten dat ik als freelance copywriter begon. Vervolledig je LinkedIn-profiel en ga op zoek naar potentiële klanten in de profielen van bekenden, word lid van groepen binnen je vakgebied en neem deel aan de discussies. Naast LinkedIn kan je ook op Instagram, Facebook, Twitter en alle andere aanwezig zijn, maar dat hangt af van welke doelgroep je wilt bereiken. Kies je voor meerdere accounts, maak dan gebruik van een beheerplatform zoals Buffer, Later, Hootsuite enzovoort waardoor je op voorhand posts kan inplannen en je jezelf heel wat tijd bespaart. 

Offline zichtbaarheid
We zouden het haast vergeten, maar ook in real life kan je contacten leggen. Schrijf je daarom in voor diverse events binnen je interessegebied, het is een unieke kans om jezelf te promoten en vraag vooral visitekaartjes van je contacten. Je kan ze tegenwoordig makkelijk scannen en bewaren via een al dan niet betalende app op je smartphone.

Expertise
Ben je erg goed in je vakgebied, schrijf er dan een blog of eBook over, neem een podcast op of organiseer een webinar en toon je een echte expert. En natuurlijk maak er veel buzz rond op je social media.

Gratis
Misschien kan je iets gratis aanbieden zodat de klant je kan ‘uittesten’, bijvoorbeeld een gratis consult of een testartikel,… want op die manier ziet de klant dat je vertrouwen hebt in je werk en prikkel je misschien wel zijn nieuwsgierigheid.

door Birgit van de Wijer
http://copywriter-and-co.be/
Hoe meer ik blog, hoe leuker ik het vind ! En het onderwerp maakt niet uit : farma, AI, VR, femtech, sport, gezondheid, HR, noem maar op. Schrijven, nog steeds mijn passie en niet zo toevallig mijn job.




U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Birgit van de Wijer

Birgit heeft een grote passie voor taal. Zij levert content voor blogs en websites en daarnaast is zij vertaler in Frans, Engels en Nederlands. 

blogger1

Isabelle Colle

Isabelle is een gepassioneerde copywriter die een verscheidenheid aan onderwerpen, doelpublieken, talen en outputkanalen onder de knie heeft.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play