Terug

Marketingactieplan voor freelancers: een magische formule?

Ik heb enkele weken geleden een workshop bijgewoond over de verschillende manieren om je als freelancer in de kijk te zetten. Dit gebeurde via interactieve gesprekken in kleine groepjes. Het was heel verhelderend, want de conclusies voor totaal verschillende types freelancers lagen best wel in dezelfde lijn. Ikzelf zat in een focus groep met een sportcoach, een dame die een Bed & Breakfast zou beginnen, een informaticaconsultant, een jonge man die de marketing van Belgische klein gebrouwen lokale biersoorten zou gaan doen, en een copywriter. Toen we onze gezamenlijke conclusies vergeleken met de andere groepen vonden we veel gelijkenissen. Let op: dit is een steekproef binnen een groep van 30 personen, wat betekent dat de lijst aan marketingtools zeker niet exhaustief is.  

Over LinkedIn, Facebook en Freelancers platformen

  De absolute nummer één voor online marketing bleek LinkedIn, meer dan Facebook. Er waren wel mensen in andere groepen die best tevreden waren met de feedback op hun Facebookpagina en de reacties die dit medium genereert. Toch bleek LinkedIn voor de meesten “meer professioneel”, “een bron voor meer potentiële klanten” en vooral een punt waar interessante en betrouwbare informatie binnen de bedrijfswereld verspreid wordt. Freelancers platformen werden ook aangehaald, maar die bleken in deze groepen nog niet zo goed gekend te zijn.  

Face-to-face netwerken

  Heel wat freelancers bevestigden dat er een gezonde mix moet bestaan in je marketingactiviteiten tussen face-to-face en online activiteiten. Er werd verwezen naar participatie in conferenties en specifieke evenementen die iets te maken hebben met je business om daar actief te netwerken. In die context werd aangeraden niet te invasief te werk te gaan door bijvoorbeeld je visitekaartjes pas uit te delen nadat je samen gegeten, gediscuteerd of koffiegedronken hebt, dus niet bij de eerste handdruk. Op zulke events heb je best een kant-en-klare elevator pitch in je hoofd om de eerste interesses op te wekken. Een leuke visuele voorstelling van face-to-face marketing is de schijf van een boomstronk: je begint met mensen uit je vertrouwde omgeving (vrienden, collega’s). Hoe verder je je marketing daarvan uitbreidt, hoe meer mensen in je netwerk komen, en hoe meer kans op nieuwe klanten…  

Je eigen website

  Bijna iedereen was het eens over het gemak om een website te hebben. Je kan er meer gedetailleerd uitleggen welke producten of diensten je aanbiedt, je kan er feedback per email aan koppelen, of zelfs meteen een webshop openen. Er werd heel wat gediscuteerd over of je dit nu best zelf ontwikkelt of uitbesteedt. Dat is een persoonlijke keuze naargelang je tijd en zin hebt om dit zelf te doen. Velen gaven resoluut toe dat ze bereid zijn geld te investeren in een professional om zelf op hun ‘core’ business te blijven focussen. Sommige freelancers zonder website zijn best ook succesvol hoor: ik sprak reeds met heel wat mensen die hun klanten louter en alleen van hun netwerk halen.  

Feestje, T-shirt of roadshow?

  Mensen met veel contacten gaven aan dat directe mails of georganiseerde mailing via mailchimpeen heel effectief marketingmedium zijn, en dat ze er gretig gebruik van maken. Er werd ook verwezen naar bijvoorbeeld de organisatie van een eigen event voor de marketing van je product of dienst. De bierspecialist zou een ‘tasting’ event organiseren, en de copywriter een ‘roadshow’ over business writing. Dit kan hand-in-hand gaan met het dragen van T-shirts of andere kledij waar je logo en/of tagline op geprint staan, of het uitdelen van andere goodies die mensen kunnen meenemen om hen eraan te herinneren dat hun volgende bestelling bij jou moet zijn. Nog iemand sprak over hoe goed een uithangbord met nachtverlichting werkt. Kortom: er is geen magische formule. Ook al zijn er enkele zaken die je best overweegt, denk ook na over je specifieke product of je diensten, en wat daarbij goed zou passen als marketingtool voor de potentiële klanten die je wil bereiken.     Isabelle Colle is een communicatiespecialist met een passie voor schrijven. Zij vindt altijd de juiste woorden, op maat voor je doelpubliek.     

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten