Laat reviews voor je werken! | Freelancer.be

Laat reviews voor je werken!

Gepubliceerd op 5 December 2019

Veel freelancers onderschatten de waarde van reviews. Reviews kunnen eigenlijk gezien worden als gratis reclame die verzorgd wordt door jouw opdrachtgevers. Je kunt het gerust zien als machtig wapen dat je kunt inzetten om jouw expertise te tonen en waarbij je unique selling points op de meest perfecte manier worden verspreid. Hierdoor kunnen deze reviews helpen bij de groei van jouw bedrijf en zelfs de wat kritische reviews kunnen waardevol zijn!    

Situatie uit de praktijk

De volgende situatie is herkenbaar voor iedereen:  Je bent in een voor jou onbekende plaats en je wilt wat gaan eten. Wat doe je?  

Net als veel andere mensen zul je het internet (lees: Google) opgaan om op zoek te gaan naar het geschikte restaurant. Uiteraard krijg je meerdere opties op je scherm en heb je een keuzemogelijkheid, welke optie kies je?   

De kans is groot dat reviews van bezoekers een belangrijke rol zullen spelen in je keuze.  Als er een restaurant tussen zit met hele goede beoordelingen, dan is de kans groot dat je daar naar binnen gaat. Dit geeft exact dé waarde van deze reviews aan. Je kunt deze voor je laten werken!    

Hoe jij reviews voor je kunt laten werken!

  Het bovenstaande voorbeeld heeft betrekking op een restaurant, maar je zult ongetwijfeld begrijpen dat reviews kunnen werken voor bedrijven in iedere branche. Wist je dat ongeveer driekwart van de mensen zich laten beïnvloeden door meningen van anderen bij het nemen van beslissingen. Dit is ook zeker het geval bij beslissingen om met een freelancer samen te werken. Hoe gaaf zou het zijn dat je op basis van oordelen van anderen bijna vanzelf aan nieuwe opdrachtgevers kunt komen? Makkelijker kun je de opdrachten niet binnen halen en een groei doormaken. Laat reviews dus voor je werken!      

Je kunt zelf wel aangeven dat je de beste optie bent, maar wie kan dit beter ervaren dan de gebruiker zelf? Je hebt diverse mogelijkheden om je hiermee te profileren. Als je veel volgers hebt op social media, is dat een uitstekende keuze. Een andere optie is je website, waarbij je kunt kiezen voor de cijfermatige waardering of door het plaatsen van een met woorden onderbouwde waardering. Ben je veel actief op Freelancer.be? Dan zit jouw doelgroep hier dus ook! Besef dat ook de opdrachtgevers op dit platform bij twijfel even kijken naar de profielen van freelancers en zeker de beoordelingen en ervaringen van andere opdrachtgevers bekijken. Je staat een stuk sterker als je een aantal mooie reviews hebt staan. Vraag je opdrachtgevers om een beoordeling te schrijven, sterren uit te delen of te liken.      

De geschreven beoordelingen komen immers iets persoonlijker over. Voor welke optie je kiest, probeer zo veel mogelijk en actuele beoordelingen te plaatsen. Je zult begrijpen dat je bezoeker vraagtekens zal zetten of je nog actief bent als er slechts een paar reviews op de site staan en de laatste review van een lange tijd geleden is.  

Influencer marketing

Het benutten van de kracht van reviews kan onderdeel zijn van influencer marketing marketingactiviteiten. Deze methode is gericht op het inzetten van mensen (je opdrachtgevers) om een invloed (influence) uit te oefenen op een beslissing van je doelgroep. Je speelt op deze manier in op de sociale bevestiging, hetgeen zoals aangegeven een belangrijke rol speelt in het beslissing patroon van een persoon. Als veel mensen immers enthousiast zijn, dan moet het wel goed zijn! Dit is zeker geen marketing techniek die voorbehouden is aan grote bedrijven. Ook een freelancer die een opdrachtgever om een review vraagt kan hierdoor groeien met het bedrijf.  

Reviews als nuttige informatievoorziening 

  Wist je dat je reviews ook kunt gebruiken als nuttige informatievoorziening? Je krijgt immers zeer interessante informatie uit eerste hand over hoe een opdrachtgever jouw aanbod ervaart.   
•       Tevredenheid van de opdrachtgever;
•       Loyaliteit;
•       Welke unique selling points het meest gewaardeerd worden en welke minder opvallen;
•       Waar je verbeterpunten liggen (leermomenten).  

Tot slot kun je je klant zelf op diverse manieren om de review vragen. Denk bijvoorbeeld na het sturen van je factuur of na het leveren van je dienst. Zowel positieve- als negatieve reviews bieden kansen voor een mooie toekomst voor jouw bedrijf. Pak jij deze kansen?

Door: Rob van Wijk Rob is een freelance tekstschrijver. Met zijn bedrijf Succes met je Zaak verzorgt hij zowel wervende als informatieve on- en offline teksten/ blogs over diverse onderwerpen voor aansprekende opdrachtgevers.




Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied? Meld je dan nu gratis aan!

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Birgit van de Wijer

Birgit heeft een grote passie voor taal. Zij levert content voor blogs en websites en daarnaast is zij vertaler in Frans, Engels en Nederlands. 

blogger1

Isabelle Colle

Isabelle is een gepassioneerde copywriter die een verscheidenheid aan onderwerpen, doelpublieken, talen en outputkanalen onder de knie heeft.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play