Keep it Simple, Stupid: De KISS-methode voor startende freelancers | Freelancer.be

Keep it simple, stupid: de kiss-methode voor startende freelancers

Gepubliceerd op 16 November 2018

Ingewikkeld webdesign en onontwarbare prijsoffertes zijn zó 2017.
Beginnende freelancers houden het beter simpel, zowel voor zichzelf als voor hun potentiële werkgevers.  






De KISS-methode in 4 stappen:

Hou de naam van je zaak kort en ‘to the point’. 

‘Supercalifragilisticexpialidocious’ mag dan volgens jou een echte klassieker zijn, als naam voor je zaak is het én te lang  én te ingewikkeld én te weinigzeggend. Probeer zeker een naam te kiezen die duidelijk verwijst naar je werkgebied en expertise. Als IT’er kies je dus beter voor ‘ITSolutions’ in plaats van ‘DHCPWizard’. Je kan er als freelancer natuurlijk ook voor kiezen om onder je eigen persoonlijke naam te werken, hoewel ook die helaas weer niets vertelt over wie je bent en wat je precies doet.

Maak je administratie overzichtelijk

Eigenlijk een evidentie. Hou mappen bij met uitgaande en inkomende facturen. Druk online facturen af en klasseer ze onmiddellijk in de daartoe bestemde map. Uiteraard kan je als eenmanszaak zelf je administratie bijhouden, maar toch is een boekhouder best handig. Niet enkel voor kwartaalaangiftes, maar ook om de tips en tricks van kosten, btw-bijdrages en personenbelasting toe te lichten. Hou sowieso je administratie zoveel mogelijk ‘up to date’.

Bied een kwalitatieve website aan

Een website is een soort online winkelpunt. IKEA heeft geen 20 verschillende afdelingen op één adres, dus ook jij hebt geen nood aan 20 verschillende tabbladen. Orden gerelateerde services zoveel mogelijk op één pagina. Zorg er wel voor dat op de homepagina sowieso jouw telefoonnummer en emailadres staat, het liefst nog helemaal bovenaan, zodat de klant niet hoeft te scrollen. Voeg eventueel een link toe waar klanten direct een offerte kunnen opvragen. Een klant wil namelijk graag onmiddellijk geholpen worden. Voorzie zeker een portfolio en je contact -en adresgegevens. Zorg er ook voor dat je website mobielvriendelijk is. Meer dan de helft van de zoekopdrachten op Google verloopt via een smartphone. 

Netwerk verstandig via sociale media en op netwerkevenementen

Aanwezig zijn op sociale media is een goede vorm van online netwerken. Profileer jezelf en je zaak op diverse netwerken zoals Facebook, Twitter, LinkedIn,… Instagram kan je gebruiken om jezelf te profileren, maar vooral op Facebook en LinkedIn dien je in te zetten op je zaak. Via relevante content bouw je ‘volgers’ op, die dan weer interessant kunnen zijn met het oog op referenties en nieuwe opdrachtgevers. Dagelijks posten heeft geen zin, want je riskeert dat je je volgers begint te vervelen en dus kwijtraakt. Twee keer per week is meer dan genoeg. Ook netwerkevenementen in het echte leven blijven uiteraard belangrijk. Op dergelijke events zoveel mogelijk visitekaartjes ronddelen is een beproefde ‘kip-zonder-kop’ strategie die niet werkt. Focus op een duidelijke ‘elevator pitch’ -een korte voorstelling van jezelf- en een professionele uitstraling. Ook hier is het credo ‘Less is more’.
 
Saskia Meysman is copywriter voor verschillende bedrijven. Ze werkt ook als journaliste voor Het Nieuwsblad en de Krant van West-Vlaanderen. Ook biedt ze vertaalwerk en privé lessen Nederlands en Engels aan. Meer info: www.wordz.be
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Liesbeth Vergauwen

Meer klanten online bereiken met uw website, nieuwsbrief of op social media? Als freelance copywriter en web specialist helpt Liesbeth u daarbij.

Download de gratis Freelancer applicatie