Hoe verzilver je als freelancer meer opdrachten? | Freelancer.be

Hoe verzilver je als freelancer meer opdrachten?

Gepubliceerd op 30 November 2018

Ook als freelancer ben je voor alles mens tussen de mensen. Je werkt bij gratie van toegewezen opdrachten die je op basis van samenwerking tot een goed einde wilt brengen. Je hebt ongetwijfeld specifieke vaardigheden ontwikkeld die waarde inhouden voor een groep mensen met bepaalde vragen. Je hoopt op een gevarieerd boeket aan opdrachten omdat je in alle vrijheid graag doet waar je goed in bent. 

 

Terwijl deze tekst zich ontvouwt, staan er 11756 freelancers en 11305 opdrachten in de databank ingeschreven. Dat lijkt op het eerste gezicht een evenwichtige toestand te zijn, los van categorieën en profielen. Toch is dit zonder meer een concurrentiële omgeving waarbinnen velen zich bewegen. Op welke manier kan je jezelf het best onderscheiden en meer opdrachten binnenhalen?

 

Ken uzelf

 

Wie dit Oudgrieks beknopt gezegde voor het eerst gebruikte, is nog steeds onderwerp van discussie. Dat het meer dan tweeduizend jaar oud is, staat wel vast. De mate waarin je jezelf als mens kent, bepaalt in grote mate hoe je jezelf als freelancer zal profileren. Het gaat bovendien verder dan het kennen van je eigen vaardigheden. Je eigen attitudes onderkennen, is minstens even cruciaal. Schuif je gemakkelijk dingen voor je uit of ben je perfectionistisch doorheen een werkproces? Dan is dat iets om rekening mee te houden. Zelfkritisch inzicht is daarom een actief en terugkerend aandachtspunt waarbij je eerlijk en oprecht naar jezelf en jouw verwezenlijkingen durft te kijken. Een freelancer die zichzelf goed kent, kan op zichzelf vertrouwen en vanuit een open en authentieke houding de samenwerking met opdrachtgevers aangaan. Een win-win voor iedereen.

 

Communiceer

 

Communiceer authentiek en professioneel met opdrachtgevers. Lees een nieuwe opdracht die jouw aandacht trok eerst een aantal keren goed door. Zorg dat je goed begrijpt wat de potentiële opdrachtgever wil. Zoals gezegd, we zijn allen mensen tussen de mensen. We hebben elk onze eigen intenties die we met woorden trachten te vangen vooraleer we ze doorgeven aan anderen. Schrijf jouw reacties op opdrachten als freelancer dan ook te allen tijde helder, correct en to the point zodat ook jij juist begrepen wordt. Heb je het gevoel dat je waarde kan toevoegen aan de vraag van de opdrachtgever? Geef dit dan ook mee en tracht zo goed mogelijk te verwoorden wat die waarde precies is. Kunnen en durven meedenken met een opdrachtgever is een subtiele evenwichtsoefening die je mogelijk best in persoon en niet schriftelijk doet. Ook niet elke opdrachtgever staat hiervoor open, maar als je de neiging voelt dat zo extra waarde kan worden toegevoegd, is het op zijn minst de moeite om een aantal suggesties naar voren te schuiven.

 

Toon eigen ervaringen

 

freelancer.be biedt de mogelijkheid om referenties toe te voegen. Maak hier gebruik van. Het opnemen van eerdere professionele ervaringen geeft vertrouwen aan nieuwe potentiële klanten. Dit is vaak een extra houvast voor opdrachtgevers om in te schatten of jij voor hen de geschikte freelancer kan zijn. Het vraagt een extra inspanning in het begin om de aangevraagde referenties te laten valideren en waarderen, maar de meerwaarde voor alle toekomstige potentiële opdrachten is groot. Het opnemen van een koppeling naar een professioneel profiel zoals LinkedIn is ook zinvol. Dan krijgen opdrachtgevers een inkijk in de unieke weg die jij hebt afgelegd, inclusief opleiding(en), talenkennis en andere werkervaringen. De tijd die je hierin investeert, genereert meer werktijd als freelancer nadien.

 

Lever af zoals beloofd        

 

Ben je erin geslaagd een opdracht binnen te halen? Dat is geweldig. Maak dan nu enkel beloftes naar oplevering toe die je effectief kan nakomen. Dit is cruciaal. Overmachtsituaties loeren soms om de hoek en we willen hiervan met zijn allen het liefst zo veel als mogelijk gespaard blijven. Daar heeft iedereen begrip voor, ook een opdrachtgever. Het gaat hier echter over al die andere situaties waarin we eigenlijk geen redenen hebben om later of minder kwaliteitsvol op te leveren dan afgesproken, behalve de reden dat we zelf een aantal verkeerdeinschattingen maakten op voorhand. Je dient een vooropgesteld tijdspad en kwaliteitskader te respecteren omdat je zelf betrokken partij bent in de vooraf gemaakte afspraken hierover. Dit alles heeft te maken met planning en organisatie (ken uzelf), maar dat is een onderwerp voor een toekomstig artikel.

 

Blijf groeien

 

Nog te vaak worden we in ons onderwijssysteem en op de werkvloer aangespoord om hoofdzakelijk onze zwaktes aan te pakken. Dat is op zich verdedigbaar als het niet ten koste gaat van het verder ontwikkelen van onze sterktes. Groeien binnen de vaardigheden waar we goed in zijn, betekent ook dat we nog beter worden in de dingen waar we al goed in waren. Dat zorgt voor doorgedreven expertise en daarmee kan je je onderscheiden op een platform als dit. De manieren waarop je dit doet, zijn voor iedereen anders. Copywriters lezen en schrijven best veel, cameramensen verdiepen zich in beelden werk van anderen en testen vaak nieuw materiaal uit terwijl webdesigners de actuele ontwikkelingen hun vakdomein goed in de gaten moeten houden. Durf vooral een brede kijk op de wereld rondom je te ontwikkelen en blijf verwonderd.

 

 

Het blijvend ontwikkelen van jouw passie voor hetgeen je doet, is een voortdurende opdracht die zin geeft aan jouw bezigheden en de waarde voor jouw klant aanzienlijk doet toenemen.

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Liesbeth Vergauwen

Meer klanten online bereiken met uw website, nieuwsbrief of op social media? Als freelance copywriter en web specialist helpt Liesbeth u daarbij.

Download de gratis Freelancer applicatie