Terug

Hoe verzilver je als freelancer meer opdrachten?

Ook als freelancer ben je voor alles mens tussen de mensen. Je werkt bij gratie van toegewezen opdrachten die je door samen te werken tot een goed einde wilt brengen. Je hebt ongetwijfeld specifieke vaardigheden ontwikkeld die waarde inhouden voor een groep mensen met bepaalde vragen. Je hoopt op een gevarieerd boeket aan opdrachten omdat je in alle vrijheid graag doet waar je goed in bent.   

Terwijl deze tekst zich ontvouwt, staan er 15k freelancers en 15k opdrachten in de databank ingeschreven. Dat lijkt op het eerste gezicht een evenwichtige toestand, los van categorieën en profielen. Toch is dit zonder meer een concurrentiële omgeving waarbinnen velen zich bewegen. Op welke manier kan je jezelf het best onderscheiden en meer opdrachten binnenhalen?  

Ken uzelf

Wie dit Oudgrieks beknopt gezegde voor het eerst gebruikte, is nog steeds onderwerp van discussie. Dat het meer dan tweeduizend jaar oud is, staat wel vast. De mate waarin je jezelf als mens kent, bepaalt in grote mate hoe je jezelf als freelancer zal profileren. Het gaat bovendien verder dan het kennen van je eigen vaardigheden. Je eigen attitudes onderkennen, is minstens even cruciaal. Schuif je gemakkelijk dingen voor je uit of ben je perfectionistisch doorheen een werkproces? Dan is dat iets om rekening mee te houden. 

Zelfkritisch inzicht is daarom een actief en terugkerend aandachtspunt waarbij je eerlijk en oprecht naar jezelf en jouw verwezenlijkingen durft te kijken. Een freelancer die zichzelf goed kent, kan op zichzelf vertrouwen en vanuit een open en authentieke houding de samenwerking met opdrachtgevers aangaan. Een win-win voor iedereen.  

Communiceer

Communiceer authentiek en professioneel met opdrachtgevers. Lees een nieuwe opdracht die jouw aandacht trok eerst een aantal keren goed door. Zorg dat je goed begrijpt wat de potentiële opdrachtgever wil. 

Zoals gezegd, we zijn allen mensen tussen de mensen. We hebben elk onze eigen intenties die we met woorden trachten te vangen vooraleer we ze doorgeven aan anderen. Schrijf jouw reacties op opdrachten als freelancer dan ook altijd helder, correct en to the point zodat ook jij juist begrepen wordt. 

Heb je het gevoel dat je waarde kan toevoegen aan de vraag van de opdrachtgever? Geef dit dan ook mee en tracht zo goed mogelijk te verwoorden wat die waarde precies is. Kunnen en durven meedenken met een opdrachtgever is een subtiele evenwichtsoefening die je mogelijk best in persoon en niet schriftelijk doet. Ook niet elke opdrachtgever staat hiervoor open, maar als je voelt dat je extra waarde kan toevoegen, is het op zijn minst de moeite om een aantal suggesties naar voren te schuiven.  

Toon eigen ervaringen

Freelancer.be biedt de mogelijkheid om referenties toe te voegen. Maak hier gebruik van. Met jouw eerdere professionele ervaringen geef je vertrouwen aan nieuwe potentiële klanten. Dit is vaak een extra houvast voor opdrachtgevers om in te schatten of jij voor hen de geschikte freelancer bent. 

Het vraagt een extra inspanning in het begin om de aangevraagde referenties te laten valideren en waarderen, maar de meerwaarde voor alle toekomstige potentiële opdrachten is groot. Het opnemen van een koppeling naar een professioneel profiel zoals LinkedIn is ook zinvol. Dan krijgen opdrachtgevers een inkijk in de unieke weg die jij hebt afgelegd, inclusief opleiding(en), talenkennis en andere werkervaringen. De tijd die je hierin investeert, genereert meer werktijd als freelancer nadien.  

Lever af zoals beloofd        

Ben je erin geslaagd een opdracht binnen te halen? Dat is geweldig. Maak dan nu enkel beloftes die je effectief kan nakomen. Dit is cruciaal. Overmacht loert soms om de hoek en we willen hiervan het liefst zo veel mogelijk gespaard blijven. Daar heeft iedereen begrip voor, ook een opdrachtgever. 

Het gaat hier echter over verkeerde inschattingen, en alle andere situatie waarin we eigenlijk geen redenen hebben om te laat of minder kwaliteitsvol op te leveren dan afgesproken. Je dient een vooropgesteld tijdspad en kwaliteitskader te respecteren, je was immers zelf betrokken bij de het maken van de afspraken. Dit alles heeft te maken met planning en organisatie (ken uzelf), maar dat is een onderwerp voor een toekomstig artikel.  

Blijf groeien

In ons onderwijssysteem en op de werkvloer worden we nog te vaak aangespoord om onze zwaktes aan te pakken. Het is echter even belangrijk om ook onze sterktes verder te ontwikkelen. Groeien binnen de vaardigheden waar we goed in zijn, betekent ook dat we nog beter worden in de dingen waar we al goed in waren. Dat zorgt voor doorgedreven expertise, een meerwaarde die je kan gebruiken op een platform als dit. 

De manieren waarop je dit doet, zijn voor iedereen anders. Copywriters lezen en schrijven veel, cameramensen verdiepen zich in werk van anderen en testen nieuw materiaal uit, terwijl webdesigners de actuele ontwikkelingen in hun vak goed in de gaten houden. Ontwikkel een brede kijk op de wereld rondom je heen en blijf verwonderd.    

Door jouw passie in het werk blijf je steeds groeien en creëer je een telkens grotere meerwaarde voor jouw klant.



Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten