Terug

Hoe val jij op bij opdrachtgevers?

Zo val jij op bij opdrachtgevers   Een freelancer mocht enkele jaren geleden dan wel nog een exotische diersoort zijn, vandaag ligt dat toch net iets anders. Je kan bij wijze van spreken de deur niet uit of je komt wel een freelance graphic designer, copywriter of IT-consultant tegen… Het kan dan ook een uitdaging zijn, zeker als beginnende zelfstandige, om eruit te springen tussen alle andere concullega’s.   Hoe kan jij ervoor zorgen dat je opvalt tussen andere freelancers in hetzelfde vakgebied?   Zet in op de relatie met je leads en klanten Leg aan leads altijd goed uit waarvoor je staat en wat je gaat doen voor de prijs in je offerte. Ook wanneer de opdracht effectief binnen is, is het belangrijk dat je nog steeds blijft communiceren met je klant… Want die wil niets liever dan weten waar je ergens zit met zijn project, waarmee je bezig bent en of je de deadline haalt. En waarom niet investeren in de toekomst? Stuur nadat je met iemand hebt samengewerkt af en toe nog eens een mailtje om te vragen hoe het gaat en of ze tevreden zijn met je werk… Wie weet bezorgt het je een nieuwe opdracht 😉   Focus minder op je skills en meer op je specialiteiten Neem nu het voorbeeld van een copywriter (ik, bevooroordeeld? Nee hoor!): tuurlijk kunnen copywriters teksten schrijven, nalezen en corrigeren. Maar heb jij superveel ervaring met bloggen in de beautysector, SEO-copy voor IT-bedrijven of social media posts voor een jonger publiek? Profileer jezelf dan op die manier, zodat je talenten concreet inzetbaar worden voor de klant.   Wees aanwezig op social media Ook al heb je dan misschien het idee dat je niet echt iets nieuws te vertellen hebt, toch is het belangrijk dat je vaak, of af en toe als netwerken niet je ding is, je stem laat horen op social media. Schrijf een artikel voor je eigen site, neem deel aan een discussie op een forum op LinkedIn of post een interessante trend op je Facebookaccount. P.S., blijf ook voorzichtig met uitspraken op je persoonlijk account, want het kan wel degelijk gebeuren dat een potentiële opdrachtgever eerst wil weten welk “vlees hij in de kuip” heeft…   Stop met jezelf te vergelijken met concurrenten “Ik heb meer ervaring maar toch gaat X er telkens vandoor met leuke opdrachten en klanten.” Doorbreek de negatieve spiraal en probeer met een oplossing te komen: misschien kan je aan X vragen of hij tips heeft? Je kan je concurrenten ook eerder zien als collega’s en elkaar steunen en aanraden bij klanten als er werk genoeg is voor verschillende personen of in diverse vakgebieden. Uit een samenwerking haal je sowieso nieuwe leads én vergroot je de kans dat een van je collega’s je aanraadt bij een van hun klanten. Win-win!   Geschreven door: Karolien Odou Freelance copywriter, vertaler en digital minx! www.digiminx.be    

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten