Terug

Hoe maak je van een horrorfilm een deftig feuilleton

Het lijkt een horrorfilm maar dat is het niet. Er is reeds heel wat neergepend over de gevolgen van de Coronacrisis en de sociale media puilen ervan uit: hoe organiseer ik virtuele meetings die efficiënt zijn; welke zijn de steunmaatregelen die zelfstandigen kunnen verwachten om financiële problemen te overbruggen; waar focus je best op als freelancer op de langere termijn, hoe hard zal de economische crisis toeslaan… Met deze blog wil ik even inzoomen op een aspect dat ons, freelancers aanbelangt: wanneer opdrachtgevers niet meer van zich laten horen.

Van crisis tot nieuwe gewoonten

Het is moeilijk, en iedereen krijgt ermee te maken op een andere manier: werkzekerheid, financiële (on)zekerheden, logistieke uitdagingen, virtuele strubbelingen en zoveel meer. Het eerste waar we nu aan moeten denken is om gezond te blijven, en dat zal leiden tot nieuwe gewoonten die we voorgoed zullen moeten accepteren. Ik ben ervan overtuigd dat we er allen zullen toe bijdragen dat de nieuwe manieren om met elkaar om te gaan snel zullen ingeburgerd zijn en blijven, gezien de ernst van de situatie. Behalve gezondheid, lonken we ook al voorzichtig en bezorgd naar de toekomst: wat met de economische crisis waarin we weldra zullen vertoeven? Zullen we het als Freelancers overleven of niet? Ook hier zijn er een aantal gedragsregels die best zouden worden ingevoerd zodat we elkaar blijven begrijpen en ondersteunen, ook in de kwadere dagen. 

Opdrachtgevers: hou het respectvol en wees duidelijk

Of je nu opdrachtgever of freelancer bent, iedereen gaat moeilijke tijden tegemoet. Voor sommige freelancers brengt een crisis bijkomende business, voor anderen gaat het dan weer bergaf. In deze moeilijke tijden vind ik agressieve marketing wat ongepast: heel wat bedrijven zitten in crisis-modus en zoeken een (nieuwe) uitweg om hun activiteiten zo goed mogelijk te kunnen verderzetten. Wat ik persoonlijk doe voor mijn klanten is hun een berichtje sturen om te zien of alles goed gaat, zonder meer. De meesten beantwoorden met een (virtuele) glimlach en een kort berichtje terug. Op dat moment zeg ik – zonder enige druk – dat ze nog op mij kunnen rekenen als ze me nodig hebben.

Vorige week overkwam het me dat mijn berichtje onbeantwoord bleef. Iemand waar ik net heel wat schrijfwerk voor heb verricht die plots in een zwarte doos lijkt verdwenen te zijn. Dan doe ik deze warme oproep naar de opdrachtgevers: wees duidelijk als de mensen u aanschrijven en behoud wat elementair respect. Kom er gewoon voor uit als er technische werkloosheid is, als jullie het financieel moeilijk hebben om er iemand nog bij te betalen, of als jullie het niet meer zien zitten om met een freelancer samen te werken. Gewoon niet antwoorden is kwetsend.  Wees er u van bewust dat als de tijden weer keren de freelancers misschien zullen kiezen voor de mensen waarmee een goed contact werd onderhouden in plaats van voor diegene die hen plots in het ongewisse lieten. Maak daarom van deze horrorfilm een deftig feuilleton, door elkaar met volle respect te behandelen, met open communicatie, zowel in goede als in kwade tijden.

Door: Isabelle Cole Isabelle is een communicatiespecialist met een passie voor schrijven. Zij vindt altijd de juiste woorden, op maat voor je doelpubliek.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten