Terug

Het belang van testen bij marketing

Stel je voor dat je een interim marketing manager bent bij een veelbelovende startup. De startup heeft een cool product wat het snel op de markt wil brengen. Het enige wat jij hoeft te doen is de al bestaande content via social media te verspreiden. Maar is het product en de gebruikte content wel geschikt voor de beoogde doelgroep? Volgens de directie van de startup maakt dat niet uit, ze willen de content verspreid zien. Het product is prima ontwikkeld en klaar voor de doelgroep. Marktonderzoek is niet nodig. Je bent het hier niet mee eens, je wilt het eerst testen met een klein publiek, bestaande uit personen uit de doelgroep, liefst verschillende buyer persona’s. Maar de directie houdt voet bij stuk en je moet inbinden.   De marketingcampagne gaat lopen en na een aantal weken constateer je dat de productverkoop niet is gestegen, het is zelfs gedaald. Je voert een klantonderzoek uit, waarbij je feedback aan de klant vraagt over de laatste marketingcampagne. De resultaten hiervan bevestigen je verwachting: de marketingcampagne sloot helemaal niet aan op de behoeften van de klant, de content was meer geschreven vanuit de startup, dan voor de klant.  Wat een drama, een aantal maanden gewerkt met nul resultaat en een hoop geld nutteloos besteedt.  

Contentmarketing, testen en de freelancer

  Mooi zo’n verhaal, maar wat moet ik ermee als freelancer/ZZP-er?   Neem niet klakkeloos aan dat wat jij een goed product of dienst vindt ook geldt voor je beoogde doelgroep. Dit geldt ook voor de content die je gebruikt om je doelgroep te overtuigen.   Ga eerst testen! Test door middel van enquêtes (via e-mail/social media) of gesprekken met personen uit je doelgroep of jouw product of dienst wel aansluit bij hun behoeften en of ze er interesse in hebben. Test daarnaast ook welke content het beste aansluit om jouw doelgroep te overtuigen jouw product of dienst af te nemen.    Testen, leuk, maar ik wil nu resultaat!  

Contentmarketing is long-term, niet short-term

  Contentmarketing is geen snel proces, het duurt even voor je resultaten hebt.  Test vooral verschillende content om te zien wat aanslaat. En ga hiermee verder. Doe dit alles zo gestructureerd mogelijk, zodat je het bij een volgende campagne kunt hergebruiken. Dat scheelt een hoop tijd en moeite.    Je hebt je product of dienst ontwikkeld om aan een bepaalde behoefte te voldoen. Blijf contact houden met je klant, ga na wat zijn actuele behoeften zijn en speel hierop in. Dat kan betekenen dat je je dienst of product moet bijschaven of je content marketingstrategie moet veranderen.  Behoeften veranderen, blijf dynamisch in het laten zien dat je aan deze behoeften kunt voldoen.  

Testen en marketing, de take aways

  Voordat je je product of dienst verder ontwikkeld, ga eerst na of het wel past bij je beoogde doelgroep. Test continu welke content het beste aansluit om jouw doelgroep te overtuigen jouw product of dienst af te nemen.  Doe dit alles zo gestructureerd mogelijk zodat je het kunt hergebruiken bij de volgende campagne. Blijf contact houden met de klant. Anders weet je nooit wat zijn actuele behoeften zijn. Behoeften veranderen, blijf zelf ook dynamisch.    Cordny Nederkoorn  

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten