Terug

Vind jij het ook zo leuk om gratis te ontwerpen?

Op een of andere manier leeft het idee bij veel mensen dat freelance grafisch vormgevers​ de job zo leuk vinden dat we graag​ gratis werken!​   Het is toch creatief Waarom zouden wij je betalen, je vindt het toch leuk, je doet het toch graag?! Op een of andere manier schatten we creatief werk nog altijd niet naar waarde in. In een les voor ondernemers gaf mijn lesgever als idee mee aan de andere ondernemers in spe, om hun logo bij vrienden gratis te laten maken. “Ga er dan maar eens goed voor eten en je hebt een deal!”   Offerte zonder details van de klant? Toen ik een offerte wilde maken voor een bedrijf die een oproep deed aan een grafisch vormgever om zo snel mogelijk creatieve designs te maken voor hun product, kwam ik tot de conclusie dat ik mijn offerte niet kon maken omdat ik geen enkele gegevens van de klant had. Ik mailde ik hem erover en kreeg vervolgens als antwoord: "​ Het werken als freelancer is initieel vaak gericht op vertrouwen. We zijn helemaal niet op zoek naar iemand die onmiddellijk een offerte wil maken maar naar een designer die gemotiveerd is om leuke creaties te maken en daar daarna op een eerlijke manier voor vergoed zal worden. Ik heb geantwoord: "​ Als je met iemand een afspraak maakt, die dat niet als hobby doet maar ervan moet leven,  heb je een verkoopovereenkomst ook al heb je geen offerte! Ik denk dat als jij je eigen product verkoopt ook de garantie van de klant wil hebben dat hij je betaald. En hem je product ​niet zomaar in vertrouwen meegeeft​ zonder enig bewijs!”   Het is dringend Ik kreeg een dringende oproep. Kun je zo snel mogelijk komen helpen als freelancer bij ons bedrijf? Het is dringend, vandaag nog als het kan? Toen ik vroeg of ze het even op de mail wilde bevestigen dat ik bij het bedrijf als freelancer kwam werken gaf ze als antwoord: “we zijn nogal anarchistisch ingesteld we doen dit niet.” Ik heb er drie weken gewerkt zonder afspraken op papier!   Ik krijg aanvragen om langs te komen op kantoor om mezelf dan voor te stellen en als ik dat dan deed, kreeg ik de vraag om een test te maken. Een gratis e-mailuitnodiging ontwerpen. Het betekent dus heel de lay-out gratis maken. Ze kiezen er dan het leukste uit en al de anderen hebben voor niets gewerkt. In het vervolg hebben ze ook al hun basissjabloon waar ze snel hun content in plakken met al de juiste typo-grammen en een paar foto's en klaar is het. Ze hebben geen vormgever meer nodig.   Gratis tests Ik krijg mails met de vraag om gratis tests te doen en zo verschillende zaken te ontwerpen zoals: nieuwsbrieven, websites, logo's, flyers, artikels, uren gratis werken... Ik trapte er in! Ja, zoals zoveel grafisch ontwerpers. Ben je al ooit naar de kapper geweest en gevraagd of ze je haar gratis konden knippen? Als ze dat niet kunnen dan naar een andere kapper gaan en die knipt mijn haar dan ook gratis en dan nog een andere en nog één. En degene die mijn haar het beste knipt die mag de volgende keer éénmalig mijn haar knippen tegen betaling! Want jij bent een kapper, jij knipt toch voor je plezier? Heb je dat lef?    ​Ook architecten en andere creatieve beroepen zitten ermee. Gratis uren ontwerpen, smaak is subjectief, een dienstverlening en geen product. Klanten vinden niet dat ze voor een ontwerpproces moeten betalen... Ik kreeg ook eens de vraag van een vereniging of ik een gratis tijdschrift wilde maken zes keer per jaar. Want jij vindt dat toch leuk, creatief zijn? Dat is toch je hobby? Er zijn grafische freelancers die opdrachten aannemen en werken zonder enig bewijs. En doordat ze uiteindelijk geen bewijs hebben ook niets kunnen factureren. Of ze sturen een factuur maar de klant betaald niet en ze kunnen juridisch niets ondernemen. Al hebben ze er maanden gewerkt. En ik ben er zeker van ik ben niet alleen met mijn ervaringen.   Jezelf beter beschermen? De vraag is: hoe kun je jezelf als creatief freelancer beter in dekken zodat mensen geen misbruik maken van je naïeve, creatieve, persoonlijkheid?    Vraag altijd alle contactgegevens in het begin, naam, adres, telefoon, e-mailadres, btw als ze geen particulier zijn via mail die je nodig hebt om een factuur op te maken. Begin met een ‘offerte’ en vraag een ‘akkoord’. Ik weet dat niet elke grafisch ontwerper het leuk vindt om offerte en teksten te schrijven maar zoek dan een andere oplossing. Bijvoorbeeld een freelancer die dit als expertise heeft. Maar laat geen misbruik van je maken omdat je dit nu net niet leuk vindt. En daardoor gratis gaat werken.   Zet altijd iets op de mail of papier en onderteken het! Een minimum. Als je geen akkoord van je klant hebt mail dan op z'n minst " ik ga beginnen aan deze job voor jou". Zo heb je een datum en een bewijs dat je iets voor die klant gedaan hebt. Houd je uren bij. Houd je ontwerpdocumenten bij. Er staan datums en uren naast. Zo heb je een bewijs. Dus, bewaar al het contact, zorg altijd dat je weet wie je klant is. Je kunt nooit een factuur sturen naar iemand waarvan je alleen weet dat hij Jan of Piet Janssens heet. Hoeveel zijn er niet in België, bewijs jij maar dat je voor diegene hebt gewerkt.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten