Terug

Hoe bedenk ik een goede naam voor mijn bedrijf?

Bij het oprichten van een bedrijf, hoort ook een goede bedrijfsnaam. En dan het liefst één die blijft hangen. Het lijkt misschien een kleine stap, maar het is toch belangrijk als starter. Het bepaalt een groot deel van de uitstraling van je bedrijf. Ik heb er voor de opstart van mijn tekstbureau Commpas copywriting drie maanden geleden alvast veel zorg aan besteed. Hieronder geef ik je in enkele tips graag mee waar je best op let.  

Wees duidelijk

Het gaat over jouw bedrijf en jouw diensten, kies dus voor een naam die bij jou past en je bedrijf de uitstraling geeft die jij wenst. Som hiervoor alle trefwoorden op die jou of je onderneming typeren. Ga hierbij gerust verder dan je (voor)naam of initialen. Zoek eventueel naar synoniemen via een online synoniemen woordenboek.   Kies je voor een woord dat niets met je product te maken heeft, zorg er dan voor dat je naam toch duidelijk weergeeft welk product of dienst je aanbiedt. Voeg letterlijk je ‘soortnaam’ toe aan je bedrijfsnaam. Kies hiervoor een bredere naam, hiermee bereik je ook een grotere doelgroep.   Zelf koos ik voor ‘Commpas’ omdat ik de verwijzing naar een kompas wel stoer en dienstverlenend vond. Ik voegde er ‘copywriting’ aan toe. De schrijfwijze van ‘Commpas’ is eerder origineel, en verwijst naar de eerste vier letters van communicatie, het grotere geheel van tekstschrijven.  

Zorg voor creativiteit en uitstraling

Ga gerust voor een opvallende naam die blijft hangen bij klanten. Kijk of je er promotioneel net dat ietsje méér mee kan. Let hier wel op dat je niet té apart wil overkomen en hierbij het risico loopt dat men je wat raar vindt of niet meer serieus neemt.   Voor mijn tekstbureau Commpas copywriting kon ik de afbeelding van een kompas uitwerken tot een aantrekkelijk logo. Ik koos voor een schrijfletter wat de associatie met tekstschrijven stimuleert. De ‘O’ kreeg de opvallende kleur rood en werd uitgetekend als een kompas, waarbij de naald werd vormgegeven als een pen.   Ik ging nog een stap verder. Met het gegeven van ‘kompas = richting zoeken’ bedacht ik enkele leuke slagzinnen: Commpas geeft richting aan uw tekst. Of: ‘Aan het schrijven en het noorden kwijt? Commpas copywriting wijst u de weg’.   Een slagzin bestaat idealiter uit maximaal drie woorden. Hoe korter en hoe krachtiger, hoe beter. Probeer het gerust eens zelf. Kom je er niet uit? Brainstorm er dan over met andere ondernemers, organiseer een prijsvraag via social media of huur een communicatieprofessional in.  

Test je naam

Ben je tevreden en heb je inmiddels als een paar leuke bedrijfsnamen op je shortlist staan? Bekt alles goed? Kijk dan op internet of deze namen nog vrij zijn of toevallig al vastgelegd werden door een concurrent.   Check hierbij zeker of je toekomstige bedrijfsnaam als websiteadres nog beschikbaar is. Is dat niet zo? Bedenk dan of je ermee verder wil. Er iets aan toevoegen door gebruik van een punt of underscore is verleidelijk, maar het maakt je naam niet echt origineel. Ook is het voor de zoekbaarheid beter om je webadres zo kort mogelijk te houden.   Heb je een naam gekozen? Super! Test vervolgens uit of anderen de naam die je hebt bedacht net zo geniaal vinden als jijzelf. Vraag rond binnen je netwerk welke associatie vrienden of familie maken bij het horen van de naam. Zij zullen je dat open en eerlijk vertellen als de naam nog niet definitief gekozen is. Achteraf is het krijgen van eerlijke feedback veel moeilijker. Tot slot: neem deze feedback serieus, want als er twijfels zijn, zullen je toekomstige klanten die ongetwijfeld ook hebben.

Door: Ellen de Proost

Ellen De Proost is getrouwd, mama van Rik (3) en Roos (2). Sinds januari is ze gestart met haar eenmanszaak Commpas Copywriting. Neem eens een kijkje op de site www.commpas.be!

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten