Terug

Geef jij korting als je opdrachtgever je te duur vindt?

Klanten vinden je offerte te duur en dus verlaag je je prijs, bang om uit de boot te vallen. De concurrentie is groot onder freelancers en sommigen maken er een sport van hun tarief te verlagen om die ene job toch maar binnen te halen. Een goed idee? 

Misschien heb je hem al aan het werk gezien of niet, maar dan raad ik je aan de vlotte Nederlander meteen te googelen: Jos Burgers geeft verkoopsopleidingen op zijn eigengereide stijlvolle manier. Eenvoudig samengevat komt zijn stelling er laconiek op neer: Geef nooit korting, want dat vreet aan het rendement van je bedrijf.  

Niet geloofwaardig

Volgens Burgers is een klant lang niet alleen geïnteresseerd in de prijs, want je verkoopt hem immers een dienst of een product en niet alleen een korting. Bijkomend kán je geen korting meer geven, eens je je prijs correct bepaald hebt. Zo niet lijkt het alsof je die prijs zomaar uit je mouw hebt geschud en daardoor verlies je natuurlijk jouw geloofwaardigheid. Bovendien geef je de klant de indruk dat hij nog een betere prijs had kunnen bedingen en zelfs na de korting nog teveel betaalt. Geen goed idee dus volgens Burgers.

Luisteren met begrip

Wat moet je dan wel doen? Als een klant je bijvoorbeeld opbelt om te zeggen dat hij nogal geschrokken is van de prijs, wacht dan om te reageren en luister naar wat hij te zeggen heeft. Alleen zo kom je erachter waarom men je te duur vindt. Toon begrip in plaats van je te verdedigen of korting te geven, vertelt Burgers zijn publiek. Als je gewoon bevestigt dat het inderdaad veel geld is, geef je het gesprek meteen een heel andere wending. De kans is groot dat de klant dan vanzelf meedraait en begrijpt als je uitlegt wat hij er allemaal voor krijgt en waarom jij duurder bent dan je concurrent, welke extra service je hem biedt enz. Toon hem duidelijk dat jouw prijs wel degelijk onderbouwd is en geen nattevingerwerk. Begrip is bovendien goedkoper dan korting, voegt Burgers er nog ondeugend aan toe.

Eenmalig

Toch kan je er niet altijd onderuit om korting te geven, geeft hij toe, maar drukt zijn publiek wel op het hart er vooral geen gewoonte van te maken. Klanten gaan er te gemakkelijk aan wennen dat jouw prijs niet de definitieve prijs is en zullen ook de volgende keer weer korting vragen. Geef dus duidelijk aan dat je hen bij uitzondering korting geeft en dat het om een eenmalige actie gaat.

Door: Birgit van de Wijer Hoe meer ik blog, hoe leuker ik het vind! En het onderwerp maakt niet uit : farma, AI, VR, femtech, sport, gezondheid, HR, noem maar op. Schrijven, nog steeds mijn passie en niet zo toevallig mijn job.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten