Terug

Freelancers toveren geen klanten

Heel wat freelancers hebben een lange weg afgelegd om hun passie vorm te geven. Ze hadden een idee, of zelfs een droom, en hebben die omgezet in een concrete vorm van ondernemen. Maar wat als je merkt dat jouw klant eigenlijk verwacht dat jij met oplossingen komt die buiten je domein van expertise liggen of toch buiten hetgeen waarvoor de klant betaalt?

Klant is koning?

Even een voorbeeld ter verduidelijking. Recent werd ik gevraagd de tekst van een website te schrijven voor een startende ondernemer. Bij de eerste vergaderingen hebben we het menu en de structuur voor de website besproken. Tijdens deze gesprekken gaf ik een uitvoerige uitleg over schrijven voor een doelpubliek, hoe een website kan gebruikt worden, en wat SEO is. Eens de nodige input was verzameld begon het schrijfwerk. Groot was mijn verbazing toen de klant me zei dat de tekst te commercieel was. Na een gesprek bleek dat hij absoluut geen conventionele website wilde maar iets met meer omvangrijke teksten. Ik probeerde hem te overtuigen andere marketingkanalen dan een website te kiezen en ik was er me van bewust dat ik buiten mijn boekje als copywriter aan het gaan was met meer gespecialiseerd communicatie-advies.

Geen magische formule

Met freelancers werken is vaak een handige manier om met specifieke kennis jouw onderneming te verrijken. Al te vaak gaat men er echter van uit dat de freelancer zodanig gepassioneerd en flexibel is dat hij of zij voor alles een oplossing heeft, en dat is een misverstand. In mijn geval met de startende ondernemer merkte ik algauw dat de persoon nog niet goed wist op welke aspecten hij via zijn website wilde focussen. In feite had die persoon bijna een loopbaan-coaching nodig om zelf te weten wat zijn kernboodschappen en manier van werken zouden zijn.

Het is goed om als startende ondernemer een freelancer te nemen voor de domeinen waar je zelf geen expertise in hebt. Maar er is ook heel veel denkwerk nodig over je business model, hoe je tewerk zal gaan, met welke communities je zal netwerken en welke media je zal gebruiken. Een freelancer nemen om je te helpen zonder over dit alles grondig te hebben nagedacht leidt niet automatisch tot een mandje vol nieuwe klanten en brengt niet zomaar voor alles een oplossing.

Wij freelancers verleggen vaak onze grenzen om tevreden klanten te hebben. Het is ook erg verrijkend om eens over het muurtje te kijken en de klant het tikkeltje extra te geven. Zorg er echter voor dat het steeds duidelijk is voor je klant wat je expertise is, waarvoor hij betaalt en hoe een factuur kan oplopen. In mijn geval had het gelukkig een goede afloop door goede communicatie (hoe kan dat ook anders in mijn geval ☺): ik vertelde van in het begin dat al het advies tussen het schrijfwerk door aan mijn tijd voor facturatie zou toegevoegd worden, en gelukkig was dat ook ok voor de klant.

Door: Isabelle Colle is een gepassioneerde copywriter die een verscheidenheid aan onderwerpen, doelpublieken, talen en outputkanalen onder de knie heeft.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten