Het mag gezegd worden: er is een grote mismatch op de arbeidsmarkt! Duizenden vacatures raken niet ingevuld, terwijl HRM-diensten hier en daar met nieuwe strategieën aandraven om nieuw talent aan te trekken. België doet het eigenlijk heel slecht in de statistieken over het onevenwicht tussen werkzoekende profielen en de openstaande vacatures. Maar wat heeft dat nu met freelancers te maken? Misschien wel meer dan je kan vermoeden…
Iedereen heeft het over ‘het nieuwe werken’, en dan verwijst men naar hoe flexibel de ondernemingen erin zijn geslaagd om van telewerk een norm te maken, en hier en daar een dosis flexibiliteit in het systeem te integreren. Er is echter een grondige mentaliteitsverandering nodig in het aanwervingsproces, en de freelancer kan daar een grote rol in spelen!
Er wordt vaker en vaker verwezen naar ‘contingent workforce’: inzet van extern talent in de zoektocht naar passende profielen in ondernemingen. In sommige landen is dit al schering en inslag, maar in veel Belgische ondernemingen wordt nog vaak te veel vastgehouden aan een traditionele visie op arbeid: een relatie tussen een werkgever en een werknemer, binnen een 9-to-5 contract. En dat terwijl er ondertussen al heuse ‘pools’ aan extern talent met de juiste skills voorhanden zijn. Deze mentaliteit is medeverantwoordelijk voor de huidige ontwrichting van de arbeidsmarkt. Hoe zal dat veranderen?
Veel Belgische bedrijven zijn nog niet (volledig) op de hoogte van de mogelijkheden om extern talent in te zetten als het intern niet gevonden kan worden of als nieuwe kandidaten niet afkomen op een werknemerscontract. En dat ze er niet op afkomen is niet te verwonderen: doe eens als ik en kijk naar een aantal vacatures die aanleunen bij wat je zoekt. Bij negen op de tien zal je tot de vaststelling komen dat je misschien wel lijdt aan het imposter-sydroom omdat je denkt de functie onwaardig te zijn. Maar niets is minder waar: heel wat bedrijven zijn op zoek naar een superheld functie waar allerhande talenten in versmolten worden. Hoe vaak lees je niet dat je een creatieve duizendpoot moet zijn (wat vaak een excuus is om je met van alles en nog wat op te zadelen), of iemand die eigenlijk drie of vier verschillende beroepen samen kan uitvoeren? Denk bijvoorbeeld aan een creatieve copywriter die eigenlijk een talenknobbel heeft, maar aan wie ook zal gevraagd worden een perfect grafisch ontwerp af te leveren, Google te rapporteren, beurzen en events te organiseren en dan nog eens de pers te woord te staan?
Om de evolutie naar aanwerving van extern talent beter mogelijk te maken kan de freelancer eigenlijk zelf wel een heel groot steentje bijdragen. Hieronder lees je hoe:
Het nijpend tekort aan arbeidskrachten schreeuwt om verandering. Terwijl er al heel wat in beweging is gezet moeten freelancers ervoor zorgen dat ze de boot niet missen. Daarom is het geen slecht idee om in deze snel veranderende tijden als freelancer het voortouw te nemen en de mentaliteit en zekerheden eigen aan het HR van vandaag te helpen veranderen naar een HR van morgen dat meer aandacht geeft aan de freelancer als onmiddellijk inzetbare werkkracht met de juiste expertise binnen de onderneming.
----------------------------
Isabelle Colle een communicatiespecialist met een passie voor schrijven. Zij vindt altijd de juiste woorden, op maat voor je doelpubliek.
Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.