Terug

Is het nu een goed moment om freelancer te worden?

Sommigen zullen volmondig zeggen: “Begin er niet aan”, nu alle gevolgen van de COVID-19 crisis alsmaar duidelijker worden. Anderen zullen betogen dat het nu net een goed moment is om freelancer te worden, al dan niet gelinkt aan de gezondheidscrisis. Misschien omdat ze er nu echt aan toe zijn als werknemer naar freelancer te evolueren na een periode van reflectie tijdens de lockdown.

Er is heel wat waar de freelancer nog van wakker ligt: - De administratieve vereisten; - De belastingen; - Het statuut; - De verzekeringen; - Het werven van nieuwe klanten;

Als ik het hele lijstje zou afgaan vrees ik dat ik twijfelaars wel eens negatief zou kunnen beïnvloeden, en dat wil ik niet. Wat wel nodig is, is op tijd evalueren en bijschakelen naar de nieuwe economische werkelijkheid, en die is niet altijd even leuk voor bepaalde sectoren. Ik noem maar de evenementensector om te beginnen. Maar net daar liggen nu ook heel wat opportuniteiten.

Jammer genoeg hebben niet alle freelancers van de economische steunmaatregelen kunnen genieten waarvoor in België veel werd gesproken en geschreven. Er waren strenge voorwaarden aan verbonden en diegene die er geen beroep op konden doen hebben misschien nu al de keuze gemaakt.

Bepaal meer dan ooit een goede niche

Voor zij die er nog aan twijfelen nu al dan niet als freelancer aan de slag te gaan is het belangrijker dan ooit om goed na te denken over een niche waarvoor ze een stevig business model kunnen uitbouwen, en na te gaan of die niche de komende economische schokken zou kunnen overleven. Laat je daarvoor helpen door gespecialiseerde instellingen zoals bijvoorbeeld een sociaal secretariaat, je bank, of een ondernemer die je is voorgegaan.

Ik denk dat digitale oplossingen aanbieden in verschillende sectoren tot de toekomst behoort, of het nu als adviseur, ontwikkelaar of uitvoerder is. Al wat daaraan gelinkt is kan op zijn beurt een bron van inkomsten bieden aan andere freelancers, bijvoorbeeld op het domein van marketing, netwerking of verkoop. Digitalisering zal zich voortzetten in heel wat domeinen die er nog niet echt aan toe waren tot nu toe, zoals de gezondheids- en bejaardenzorg, de evenementensector, de horeca, mobiliteitsbedrijven, de opleidingssector, de financiële sector en meer.

Het loont de moeite om je daarin te gaan verdiepen vooraleer je losweg een BTW-nummer aanvraagt om je droom te verwezenlijken. Een droom waarmaken gebeurt niet zomaar automatisch.

Door: Isabelle Colle

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten