Drie handige trucjes om als freelancer productiever te zijn | Freelancer.be

Drie handige trucjes om als freelancer productiever te zijn

Gepubliceerd op 7 September 2020

Drie handige trucjes om als freelancer productiever te zijn 

Zelf je uren en dagen kunnen indelen, het klinkt voor velen als een heuse droom. Maar het is ook verleidelijk om – zeker als je als freelancer van thuis uit werkt – nog snel even een was in te steken, wat op te ruimen of schoon te maken, al wat maaltijden voor te bereiden, ... En voor je het weet is de dag grotendeels voorbij en is er van je to-do-lijst voor je bedrijf of klanten niet veel verdwenen. Maar het kan ook anders: onderstaande drie trucjes kunnen je alvast op weg helpen naar een betere balans tussen snel wat huishoudelijke taken verrichten en voldoende werk voor je zaak verzetten.

Maak gebruik van een duidelijke to-do-lijst 
Lijst aan het einde van elke dag duidelijk op welke taken je de volgende dag zeker en vast dient te doen. Op die manier begin je ’s ochtends gestructureerd aan je dag en hoef je niet meer na te denken over wat je die dag nu allemaal wel of niet zou moeten doen. Je kan dit op papier doen in een schriftje of bullet journal, maar ook online in apps zoals Asana of Trello.  Vergeet daarbij ook niet duidelijk aan te geven welke taken het belangrijkste zijn en voor welke opdrachten er een deadline in het vooruitzicht ligt. Splits grotere taken op in kleinere deeltaken, zodat je niets over het hoofd ziet. En trek een streep door elke taak zodra die klaar is. Geloof me vrij, het geeft een geweldig fijn gevoel om op het einde van de dag een to-do-lijst te zien waar heel wat dingen afgevinkt zijn. 

Batch gelijkaardige taken
Probeer daarnaast ook om zo veel mogelijk gelijkaardige taken te batchen, zodat je niet de hele tijd dient te switchen en je aandacht dient te verleggen. Administratieve taken kan je bijvoorbeeld bundelen, net als het opstellen van social media kalenders, het zoeken van beeldmateriaal, .... Ga maar eens na welke taken jij vaak uitvoert, welke gelijkwaardig zijn en bundel die zodat je ze in de toekomst allemaal achter elkaar in 1 tijdsblok kan uitvoeren. Hou bij het inplannen van die tijdsblokken ook rekening met je persoonlijke energieniveau. Ben je een ochtendmens? Plan dan bijvoorbeeld het schrijven van teksten en het verzinnen van creatieve invalshoeken in je ochtendblok in, wanneer je concentratie het hoogst is. Telefoongesprekken en het inplannen van social media berichten kan je dan weer beter in de namiddag doen, wanneer je energieniveau wat lager ligt.

Pomodoro to the win!
Ben je snel afgeleid? Dan kan de Pomodoro techniek soelaas brengen. Deze techniek bestaat uit dat je gedurende 25 minuten geconcentreerd aan een bepaalde taak werkt. Daarna neem je 2 tot 3 minuten pauze en werk je vervolgens opnieuw 25 minuten geconcentreerd verder. Na elke vierde pomodoro neem je een wat langere pauze (bijvoorbeeld 15 tot 30 minuten).  Om je tijd in te stellen kan je gebruik maken van een eenvoudige kookwekker. Of je kan ook een extensie in Chrome installeren. Zelf vind ik die laatste erg handig want hij blokkeert bijvoorbeeld ook bepaalde websites. Dit kan je zelf instellen, zodat je tijdens die 25 minuten niet in de verleiding komt om nog snel even Facebook of Instagram te checken.

Door: Evi Robignon

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Birgit van de Wijer

Birgit heeft een grote passie voor taal. Zij levert content voor blogs en websites en daarnaast is zij vertaler in Frans, Engels en Nederlands. 

blogger1

Isabelle Colle

Isabelle is een gepassioneerde copywriter die een verscheidenheid aan onderwerpen, doelpublieken, talen en outputkanalen onder de knie heeft.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play