Drie gelijkenissen en verschillen tussen klanten werven en solliciteren | Freelancer.be

Drie gelijkenissen en verschillen tussen klanten werven en solliciteren

Gepubliceerd op 23 September 2020


Alle Freelancers kennen het gevoel om bij het opstarten van een zaak of na het afronden van (tijdelijke) opdrachten op zoek te gaan naar (nieuwe) klanten. Het is als solliciteren voor een job als werknemer, of toch weer niet? Zie hieronder de drie gelijkenissen en verschillen:


De gelijkenissen

- Personal branding op z’n best:
Zowel solliciteren als klanten werven als freelancer vereisen een perfecte voorbereiding. Niet alleen je cv moet er goed uitzien en elementen bevatten die voldoende de aandacht trekken van de tegenpartij; je werkt best ook aan een vlotte ‘elevator speech’ om je voor te stellen; en je doet er ook goed aan om je voor te bereiden om ‘lastige’ vragen zo optimaal mogelijk te beantwoorden. Heb je al eens nagedacht wat je zal antwoorden als men onverwacht vraagt naar jouw waarden?


- Wie is jouw toekomstige klant/werkgever:
Vóór je een sollicitatiegesprek of introductiegesprek met een toekomstige klant begint loont het zeker de moeite om de bedrijfswebsite af te scannen. Indien die er niet is, pluis dan toch even het LinkedIn profiel uit. Zo kan je zien of je al een klik voelt terwijl je basisinformatie verzamelt, en kan je vragen voorbereiden die je zullen helpen bij een vlot gesprek.

- Voor de best mogelijke prijs gaan:
Of je nu Freelancer bent of toekomstige werknemer, je moet zeker en vast een idee hebben over het minimaal salaris dat je wil verdienen of de minimale prijs die je zal aanrekenen aan je klant. Maar waarom zou je eigenlijk over minima moeten denken? Vergelijk jezelf met gelijkaardige profielen en probeer na te gaan wat de normale salarissen of prijzen zijn en blijf daar trouw aan. Als jouw vereisten naar de hoge kant liggen kan je nog altijd onderhandelen als je financiële situatie dat toelaat.

De verschillen

- Wie is de regisseur?
Op zoek gaan naar klanten als freelancer geeft meer ‘drive’ om zelf het initiatief te nemen over wat er op de agenda van het gesprek komt. Je kan zelf sturen in welke richting je wil dat het gesprek gaat en je kan zelf regisseren wat je zegt om je klant zoveel mogelijk vertrouwen te geven, zodat je hem of haar kan overhalen om met jou in zee te gaan.

- Ruimte om te onderhandelen:
Zelf klanten werven biedt ook meer flexibiliteit om te onderhandelen over tal van zaken die voor jou een belangrijke rol spelen. Denk maar aan parttime werk, woon-werkverkeer, thuiswerk en dergelijken. Dat zijn zaken die ondanks alle vooruitgang de laatste jaren binnen de HR-wereld vaak nog een taboe blijven op een sollicitatiegesprek.

- Met of zonder contract:
Het is alle freelancers aangeraden om met een contract te werken waar de voorwaarden in vermeld staan. En toch kan je ook nu en dan, indien gewenst, korte opdrachten zonder contract uitvoeren om bijvoorbeeld de klant te toetsen op de wijze van samenwerking, zonder je te moeten binden aan een langdurige samenwerking welke je dan eventueel niet wenst.

Conclusie

Het solliciteren voor een job of het werven van nieuwe klanten als freelancer is enigzins vergelijkbaar. Echter, wanneer je klanten werft heb je meer flexibiliteit om het kennismakingsgesprek te sturen en het onderhandelen van de werkzaamheden en voorwaarden. Wel is het belangrijk om je goed voor te bereiden op het gesprek. Welke opdrachtgever heb je voor je en welke onverwachte vragen over jouw waarden kunnen er gesteld worden? 
Ik wens je veel succes met het werven van nieuwe klanten!

Door Isabelle Colle Isabelle is een gepassioneerde copywriter die een verscheidenheid aan onderwerpen, doelpublieken, talen en outputkanalen onder de knie heeft.


U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Birgit van de Wijer

Birgit heeft een grote passie voor taal. Zij levert content voor blogs en websites en daarnaast is zij vertaler in Frans, Engels en Nederlands. 

blogger1

Isabelle Colle

Isabelle is een gepassioneerde copywriter die een verscheidenheid aan onderwerpen, doelpublieken, talen en outputkanalen onder de knie heeft.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play