Terug

Die dag in de freelancerswinkel…

Op een zekere dag stapte De Klant de freelancerswinkel binnen. De tl-verlichting bescheen de bestofte winkelrekken, die een muffe geur verspreidden. “Een freelance programmeur? Die vind je in rayon 17”, ratelde de winkelbediende geroutineerd, zonder op te kijken. Daar vond hij ze dan. Tientallen, nee, honderden freelancers op een rij, mooi verpakt in kartonnen dozen in dezelfde kleur. “Al deze freelancers beheersen HTML, CSS en Java, ze doen negen dagen over uw opdracht en ze drinken drie tassen koffie per dagdeel. U betaalt een voorschot van twintig percent.”

De Klant keek rond. Aangezien hun specificaties allemaal hetzelfde waren, greep hij naar een exemplaar met een scheur in de doos, waarop hij korting kreeg.   Stel je voor dat je exact hetzelfde kunt als iedere andere freelancer, niets meer, maar ook niets minder. In dat geval heeft je potentiële klant geen enkele reden om niet voor je concurrent te kiezen voor zijn freelance opdrachten. Het enige dat jullie dan nog verschillen, is de prijs. Dat zal dan weer leiden tot een ware prijzenoorlog, en volgens de meedogenloze wetten van de vrije markt bied je uiteindelijk je diensten aan tegen dumpingprijzen.   Krijg jij ook de rillingen bij deze situatie?   Profileren begint bij zelfkennis   Het aantal freelancers neemt tegenwoordig inderdaad toe. Het zal wellicht nooit zover komen dat ze ons in kartonnen dozen gaan verpakken, maar het gevaar voor eenheidsworst ligt wel op de loer. Het is dan ook van het grootste belang dat je als freelancer uit de grijze massa treedt en jezelf kan onderscheiden van je concurrentie.   Daarbij is het niet slecht om even stil te staan bij je eigen kwaliteiten, maar ook bij je minder sterke kanten. Een SWOT-analyse heet zoiets in officiële termen, waarbij je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen voor jezelf als freelancer even op een rijtje zet. Op het kruispunt van je negatieve en positieve eigenschappen vind je vast wel enkele sterktes om je te profileren.   Gespecialiseerde producten koop je niet in de groothandel   Haat je het bijvoorbeeld om als freelance tekstschrijver SEO-teksten te schrijven, maar schrijf je wel goeie speeches? Profileer je dan als speechschrijver. Niets zo hatelijk als met tegenzin steeds dezelfde soort teksten te schrijven. Ook je klanten zullen niet tevreden zijn als ze merken dat er zonder enthousiasme aan hun teksten is gewerkt. Is de markt verzadigd met Java-programmeurs? Dan loont het zeker de moeite om een minder gebruikelijke programmeertaal te leren. Wedden dat je door je specialisatie plots meer en trouwere klanten krijgt? Bovendien krijg je gerichtere freelance opdrachten waar je met plezier aan kan beginnen.   Persoonlijkheid koop je niet in een doos   De Klant moet voor de mens achter de freelancer kunnen kiezen en mag zijn keuze niet enkel baseren op de verpakking en de prijs. Een persoonlijke aanpak zal zeker zijn vruchten afwerpen. Je eigen naam, je eigen bedrijf, een anekdote die je in verband met de opdracht kan vertellen, … Een goede band met je klant opbouwen is essentieel, anders neemt hij voor de volgende opdracht gewoon een andere freelancer uit de rekken.   Een goede raad? Breek je verpakking open, snij al het plastic weg en ontvlucht de freelancerswinkel voor het te laat is! Het vraagt misschien wat meer werk en inspanningen, maar ook De Klant zal snel doorhebben dat hij liever geholpen wordt in een gezellige speciaalzaak dan in een onpersoonlijke, muffe groothandel.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten