Terug

De kracht van een eerste indruk

Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Een alom bekend aforisme. Dat eerste indrukken blijvend zijn, is ondertussen algemeen geweten. Of het nu om een informele ontmoeting gaat of een sollicitatiegesprek, … het is iets eenmaligs en beïnvloedt vaak het verdere verloop van je relaties, zowel privé als professioneel . Als startende freelancer is het dus van essentieel belang een goede eerste indruk na te laten!

Hoe stel ik mezelf voor?

Bij een traditioneel sollicitatiegesprek zijn de eerste zeven seconden doorslaggevend. Hier wordt die zo belangrijke eerste indruk gemaakt. Bij freelancing is dat niet anders. Laat dus zien wat jou zo uniek maakt, waar het verschil ligt en wees vooral jezelf. Tegenwoordig wordt die eerste indruk ook verder doorgetrokken naar het web. Een eigen website is bijgevolg onontbeerlijk. Je dient hier rekening te houden met de vormgeving en hoe je je werk naar buiten brengt. Niet eenvoudig en daarnaast nog tijdrovend! Iets dat ik recent heb ondervonden bij het opmaken van mijn eigen website. Gelukkig kon ik rekenen op mijn webdesigner.

Heb je nog geen website? Maak er dan asap werk van! Hoe meer zichtbaarheid, hoe beter! Je online aanwezigheid moet tonen wie je bent, wat je doet, enz.. Het is je online visitekaartje. Probeer deze ook te linken aan je sociale media en zorg daarnaast voor een coherente look.

Over visitekaartjes gesproken…

Natuurlijk zijn visitekaartjes handig. Ze bevatten essentiële informatie en zijn ideaal om te netwerken. Maar wist je ook dat je visitekaartje je eerste indruk kan versterken? Filmliefhebbers zullen hier ongetwijfeld denken aan de befaamde scène uit ‘American Psycho’ waar Patrick Bateman en zijn collega’s hun visitekaartjes gretig vergelijken. Je visitekaartje vertegenwoordigt jou en jouw “merk”. Het toont wie je bent en wat je doet.

“Fake it ‘till you make it” ?

Geen onbekende uitspraak in het starters milieu. Doe alsof je succes hebt en het succes volgt vanzelf. Maar is dat wel zo? Natuurlijk wil je de best mogelijke indruk nalaten en is dat als starter geen evidentie. Je hebt namelijk nog geen sterk netwerk of een indrukwekkend portfolio met klinkende namen. Daarom is het ook belangrijk geduld uit te oefenen. Geef je zaak de tijd om te evolueren. Tevreden klanten komen terug en zorgen voor mond-op-mond reclame. Een netwerk heb je niet van de dag op morgen. Daar kruipt heel wat werk in, en tijd. Maar af en toe kan een kleine boost geen kwaad. “Fake it ‘till you make it”? Ja, maar met mate!

Door Stéphanie Poppe www.scribearts.be info@scribearts.be facebook.com/scribearts.be

Stéphanie Poppe is gebeten door kunst, architectuur en bouwt met taal. Na een vijftal jaar gewerkt te hebben op een redactie, heeft ze eind 2016 de sprong gewaagd als freelancer. 

Wil jij op de hoogte blijven van nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied? Meld je dan nu gratis aan!

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten