Terug

Blaas niet te hard van de toren bij de opstart van je zaak

Eventjes slikken. Ik had me onlangs ingeschreven voor een nieuw event georganiseerd door een freelancer. Het event genereerde nogal wat interesse via sociale media. Dat was alvast heel goed gemikt. Maar ik vond het wat duur, dus na eventjes overleggen met mezelf schreef ik me toch in omdat het onderwerp me interesseerde en omdat er enkele mensen aanwezig zouden zijn die ik wilde ontmoeten. Een goed netwerking moment. Bij dit event observeerde ik heel goede en iets minder goede marketing stappen die ook jij kan onthouden voor je zaak.

Duur restaurant Nog vóór het event had plaatsgevonden zag ik reeds on-line dat de organisatoren het event zaten te vieren in een sterrenrestaurant. Als je dit bekijkt als klant, dan gaat er toch eventjes een gedachte door je heen van “Oh, is dat hoe mijn centen worden besteed?”. Natuurlijk kunnen freelancers hun successen vieren, dat is een must. Maar denk even na over het gepaste moment en wat je wel of niet wil dat je klanten erover te weten komen. Dus post niet zomaar een foto zonder een passende tekst, of check niet zomaar in op een dure locatie als je weet dat je klanten meekijken, tenzij je ook daar een passende marketing boodschap aan kan meegeven.

Gratis voor niets? Omdat ik ingeschreven was voor het event, zag ik hier en daar updates – jawel weer via sociale media. Eén van de highlights van het event was de lancering van een magazine, waarvan alle participanten op het event een “gratis” exemplaar zouden meekrijgen. Dat vind ik een beetje een marketingfout. Iedereen weet dat een magazine niet gratis is, noem het gewoon “inbegrepen in de prijs van het lanceringsevent”, dat is eerlijker. Bovendien worden de deelnemers verchillende keren per week geprompt te onderschrijven voor een abonnenment op het nieuwe magazine dat in feite nog niet echt bestaat, en dat ze pas voor het eerst zullen zien (jawel, dat gratis exemplaar) op het event. Ook dat is een ietwat rare marketingstrategie, temeer daar in dit geval de prijs eerder duur is voor het abonnement in vergelijking met andere tijdschriften.

De kracht van sociale media  Tijdens het event kon ik hier en daar wat commentaren opvangen. Iedereen vond – net zoals ik – dat het event geslaagd was en het magazine prachtig. Maar de meesten waarmee ik praatte hadden nog niet ingeschreven voor het abonnement op het magazine en wilden liever nog even de kat uit de boom kijken. 

Ondertussen wordt er nog druk nagevierd op sociale media, alleen maar lof. Dat is alvast goede marketing voor toekomstige inschrijvingen voor het magazine. Sociale media zijn een krachtig marketing instrument maar gebruik ze voor het juiste doeleinde en op het juiste moment, met de juiste boodschap.

Door: Isabelle Colle Isabelle is een communicatiespecialist met een passie voor schrijven. Zij vindt altijd de juiste woorden, op maat voor je doelpubliek.    

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten