Betoog voor NoFollow links | Freelancer.be

Betoog voor nofollow links

Gepubliceerd op 27 Maart 2018

Waarom deze wél de moeite waard zijn voor SEO, welke bronnen nog de moeite waard zijn in 2018 en praktische voorbeelden

Er zijn op dit gebied vele ontwikkelingen in de gang, maar voor nu nemen links in de SEO-scene nog een belangrijke plaats in. Wat daarbij net zo belangrijk is, is de hoedanigheid van DoFollow of NoFollow attributen van deze links. Deze eigenschap wordt in vele gevallen als erg belangrijk geacht. In dit artikel zal worden uitgelegd wat het inhoudt wanneer een link (Do) Follow of NoFollow is, en wat hier de gevolgen van zijn.
 

Follow links voor PageRank overdracht

Op het moment dat een pagina door een ander gelinkt wordt, ofwel een inbound link ontvangt, krijgt deze ontvangende pagina een SEO boost. Google houdt dit allemaal nauw in de gaten, en weet precies hoeveel inbound links een pagina ontvangt en van welke pagina’s deze afkomstig zijn. Wordt een pagina vaak gelinkt, dan zal deze pagina door Google beter worden gewaardeerd en daarmee hoog ranken. Je kan hierbij een inbound link vergelijken met een punt, des te meer van zulke punten, des te beter. Extra punten voor links van pagina’s met hoge autoriteit.
 
Om deze punten uit te rekenen en bij te houden gebruikt Google een systeem genaamd PageRank. PageRank is al een tijdje niet meer openbaar te bereiken, maar het wordt nog steeds intern gebruikt. Een link en de punten daarvoor worden enkel binnen dit systeem opgenomen wanneer het een DoFollow link is, dit is een link in standaard.
 

NoFollow links: op eerste gezicht waardeloos

Aan de andere kant van de medaille bestaan NoFollow links. Deze ontvangen niet zogeheten punten of link juice bij een vermelding. Er is geen boost, geen extra PageRank. NoFollow links worden per pagina als zodanig aangeduid in de HTML link tag door middel van de attribuut rel=”nofollow” en laat Google weten dat er bij die link geen punten moeten worden doorgegeven.
 
Een NoFollow link heeft in HTML de volgende opmaak:
 
<a href=”http://www.website.com/” rel=”nofollow”>Link Text</a>
 
Wellicht klinkt dit zinloos, of ronduit gemeen, maar er is wel zeker een goede reden voor het bestaan van NoFollow links.
 

War on Spam

 
Aangezien er voor elke hoek van de (online) wereld wel een zwendel bestaat, is dit ook het geval in de tak van SEO. Toen het hoge woord er over het bestaan van PageRank uit was en links een belangrijke plek rondom SEO innamen, werden er allerlei trucjes bedacht om deze links te vergaren. Een grote en vervuilende methode was die van de blog post comments. Over het hele internet werden te pas en te onpas reacties/comments geplaatst waarin ook links werden vermeld, om maar zo veel mogelijk inbound links te verkrijgen. Ook Wikipedia werd een grote schakel in dit spelletje en er was een enorme run op de links in de referenties van honderden Wikipediapagina’s.
 
Dit was uiteraard enorm vervuilend, en daarom werd in 2005 door Matt Cutts en Jason Shellen (respectievelijk afkomstig van Google en Blogger) het NoFollow attribuut geïntroduceerd. Dit attribuut heeft erg geholpen het aantal spam in te dammen en we zouden niet zonder kunnen. Het is voor SEO spammers niet zinvol meer om irrelevante links te plaatsen op fora of blogs, wanneer ze weten dat deze NoFollow zullen worden. Websites als Wikipedia maken al gebruik van standaard NoFollow voor externe links. Als webmaster is het goed om te weten dat links vooral NoFollow zijn bij betaalde links, comments, fora en alles wat Google ‘untrusted content’ beschouwd.
 
NoFollow links zal je dan ook vooral tegenkomen op sociale media, blogs, fora en sommige websites die artikelen van derde partijen gebruiken (zoals Forbes.com in de Verenigde Staten). Bijvoorbeeld het bekende forum van Fok.nl maakt gebruik van enkel NoFollow voor links in berichten en onderschriften naar derde websites.


NoFollow links herkennen

Of een pagina gebruik maakt van NoFollow of DoFollow links, is redelijk makkelijk te achterhalen. Klik rechtermuisknop in een pagina en selecteer Paginabron Inspecteren. CTRL+ F en “nofollow” in de zoekbalk laat alle NoFollow tags zien. Om constant op de hoogte te zijn van de aanwezigheid van NoFollow links, zijn er enkele extensies te downloaden:
 
Firefox:
  • SEO Quake
  • Nodofollow
  • SearchStatus
     
Chrome:
  • NoFollow Simple

Met deze kosteloze plugins zie je direct welke links NoFollow getagged zijn d.m.v. omlijning.


Nut van NoFollow links

Nu is het niet zo dat wanneer een link NoFollow is, deze daarmee compleet zinloos is en je er niks aan hebt. Uiteindelijk zal een link, in wat voor een hoedanigheid dan ook, erg effectief zijn in het creëren van aandacht voor jouw pagina op het web. Wanneer een link naar jouw pagina ergens wordt vermeld, DoFollow of niet, zal dit worden gezien door bezoekers. Wellicht zullen ze naar jouw pagina komen door op de link te klikken, wellicht zal de naam in de gedachte van de bezoeker blijven hangen. Hoe dan ook wordt er elke keer weer iemand bewust van het bestaan van jouw pagina en zal dit ongetwijfeld tot meer verkeer en (indirect) uiteindelijk tot betere ranking leiden. Wanneer een bezoeker op jouw pagina komt via een NoFollow link, en vervolgens gebruik maak van jouw services of product, is of dit afkomstig is van een DoFollow of NoFollow link irrelevant geworden.
 
Denk hierbij ook aan websites als Facebook, Twitter en Instagram. Ze maken allemaal steevast gebruik van NoFollow links, maar kunnen enorm helpen in het amplificeren van jouw pagina of merk. En wellicht is de link op de ene website NoFollow, dit kan een springplank zijn naar vermeldingen op websites welke wél DoFollow zijn.
 
Uiteindelijk is er geen reden voor paniek wanneer een link NoFollow is. Wanneer de geplaatste link en de content hierachter relevant is voor het publiek, zal deze naar jouw pagina komen en hierop blijven. Dit creëert hoe dan ook verkeer naar jouw pagina en daarbij hoger aanzien bij Google.
 
Het is overigens ook zo dat Google een website met enkel DoFollow links erg verdacht acht, aangezien dit al snel wordt geassocieerd met link manipulatie. Een gezond balans van NoFollow en DoFollow links is cruciaal om Google te overtuigen dat jouw website niet is opgezet met zulke slechtgezinde motieven.
 
Ten slotte, er gaan geruchten rond in de SEO gemeenschap, dat links niet alleen PageRank doorgeven, maar ook wat anders. Noem het ‘vertrouwen’. Het is niet gezegd dat Google louter PageRank gebruikt als maatstaf om link kwaliteit te beoordelen. Sommige SEO specialisten trekken alsnog graag NoFollow links naast DoFollow links aan voor dit ‘vertrouwen’. Hoewel een link van Wikipedia zoals voorheen aangegeven dus NoFollow is, weet Google ook wel dat het erg moeilijk is om hier een link te vergaren met de zeer strenge moderators van dit platform. Een link die niet thuis hoort op Wikipedia overleeft het hoogstens een paar uur vooraleer deze verwijdert wordt door andere editors. Wikipedia is een van de grootste websites van het web, dus een connectie daarmee, zal misschien niet je ‘PageRank’ omhoog stuwen, maar misschien wel het vertrouwen van Google in je site doen laten toenemen.
 
De foto bovenaan de blog is een voorbeeld, waar een auto-importeur op Wikipedia een link zou kunnen verwerven.

Voor bijvoorbeeld een auto importeur zou deze sectie onderaan de Belasting van personenauto's en motorrijwielen artikel een uitstekende link mogelijkheid beiden. Je ziet dat de links naar externe sites buiten Wikipedia inderdaad NoFollow zijn door de rood omstippelde opmaak (door browser plugin). Indien een auto importeur een waardevolle bijdrage kan leveren aan dit artikel zou deze naar zichzelf kunnen terug refereren als zijnde bron. En dan zou men niet tussen de minste namen staan, o.a. BNR, NU.nl en de overheid.

Daarbij ontvang ik dan vaak de vraag “Romano, welke NoFollow links zijn absoluut nog de moeite waard in 2018?”
 
  • Wikipedia
Blijft een algemene internet grootmacht!
  • YouTube
    Toont Google dat je ook actief bent met video. Wat de meeste spam sites niet zullen doen.
  • Actieve relevante forums voor jouw industrie
Toont Google dat je de interactie aangaat met mensen die passie hebben voor de industrie waar je actief in bent. Voor een herenmode winkel zou dat bijvoorbeeld StijlForum.nl kunnen zijn.
  • Legitieme sociale media profielen
Actief zijn op die sociale media die relevant zijn voor jouw industrie. Als jurkjes webwinkel wil je bijvoorbeeld actief zijn op visueel ingestelde platformen als Pinterest en Instagram.
  • Overzichten (lokaal)
Een vermelding op platformen als Google Mijn Bedrijf, Yelp en Foursquare zijn belangrijk voor lokaal georiënteerde winkels als bijvoorbeeld een pizzeria in Alkmaar.
 
Al deze linkbronnen, hoewel NoFollow, zouden absoluut een waardevolle contributie maken tot het linkprofiel van jouw site.
 
Dit gastblog is geschreven door SEO specialist Romano Groenewoud alias ‘SEOgeek’. Benieuwd of het linkprofiel van jouw website een natuurlijke DoFollow/NoFollow verhouding kent of dat je misschien mogelijkheden laat liggen op het NoFollow vlak? Vraag de geheel vrijblijvende en gratis pro bono SEO check aan.

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Liesbeth Vergauwen

Meer klanten online bereiken met uw website, nieuwsbrief of op social media? Als freelance copywriter en web specialist helpt Liesbeth u daarbij.

Download de gratis Freelancer applicatie