Terug

Acquisitie voor freelance adviseurs - weinig veranderd de afgelopen 25 jaar

 Waarschijnlijk fronsen er direct heel wat wenkbrauwen bij het lezen van de titel van dit artikel. “Onder welke steen heeft hij gelegen?”. 25 jaar geleden, toen bestond er nog niet zoiets als internet. Er was geen LinkedIn, nauwelijks e-mail en “no whatsapp”. Oh ja, dat was ik allemaal even vergeten. Maar ik blijf erbij, er is weinig veranderd qua acquisitie.

Acquisitie voor freelance adviseurs, hoe ging dat toen ook alweer?

Als kleinschalig freelance adviseur had je voor het jaar 2000 inderdaad weinig mogelijkheden om je aanwezigheid in “de markt” kenbaar te maken. Je was afgezien van het bedrijfsbordje naast de voordeur tamelijk onzichtbaar. Als ik het me goed kan herinneren pakte je in die tijd de Gouden Gids als je klanten nodig had. Met een zogenaamde hoorn in de hand, als onderdeel van een vaste telefoon, belde je dan de hele dag potentiële afnemers. De meeste gesprekken liepen op niets uit. Ging dan echter een keer de deurbel en stond er een geïnteresseerde aan de voordeur die via via had gehoord wat jij voor hem kon betekenen, dan wist je echter ook zeker dat je er een klant bij had. Anders had hij die moeite niet genomen om helemaal naar je toe te komen immers. Over het algemeen kon je echter wel stellen: Acquisitie voor freelance adviseurs, het was hard werken in die tijd.

Acquisitie voor freelance adviseurs, hoe gaat dat nu dan?

Tegenwoordig zijn er allerlei online kanalen. Je eigen website is natuurlijk, een van de belangrijkste middelen waarmee je jezelf ‘in the picture’ speelt. Doe een cursus ‘vindbaarheid in Google’ en besteed wat aandacht aan je website-SEO. Dan zoek jij niet langer naar geïnteresseerden maar dan vinden potentiële klanten jou.  Toevallig ben ik al een tijd lang in de gelegenheid om de site van een partnerondernemer voor hem te monitoren. Vele 1000-en bezoekers per maand weet hij te genereren. En met regelmaat komen er offerteaanvragen binnen. Ik volg deze actief op en wanneer het iets wordt, doe ik de opdracht. Lijkt fantastisch al dat bezoekerssucces, maar er is ook een keerzijde. Mensen stellen online snel, gemakkelijk en vaak ondoordacht vragen heb ik geconcludeerd. En meestal ben je niet de enige waaraan ze dat doen, heb ik gemerkt. Met een druk op de knop is het offerteverzoek ook bij 3 andere partijen uitgezet. Wanneer je freelance adviseur bent is het altijd noodzakelijk om eerst even met je potentiële klant af te stemmen voordat de opdracht geformaliseerd kan worden. De klant wil eerst van alles weten en jij moet ook bepalen of er echt wel een basis is om wat voor hem of haar te kunnen doen, zeker wanneer je op No Cure No Pay basis opereert. En dus voer ik veel telefoongesprekken en e-mailconversaties met allerlei leads die via de website binnenkomen. Vaak blijkt de interesse toch minder groot dan gedacht. Of de situatie bij de potentiële klant leent zich nog niet voor het geven van een advies. Niet zelden lijkt er een goede klik te zijn, maar blijft het toch stil wanneer ik vraag of ik een aanbetalingsfactuur mag sturen waarna ik kan beginnen met de opdracht. Begrijp me niet verkeerd, het is niet allemaal kommer en kwel hoor. Zo nu en dan komt er echt wel een klantje uit voort, maar op het gebied van acquisitie voor freelance adviseurs is er naar mijn mening toch weinig veranderd de afgelopen 25 jaar. Het blijft keihard werken.     Door: Roel Verdonschot www.ondernemersgevoel.nl   Roel is een breed inzetbare freelance tekstschrijver. Hij beschikt over inhoudelijke kennis- en adviesvaardigheden op het gebied van ondernemerschap. Via de website van freelancer wil hij vooral zijn meer creatieve kant aanbieden. Dit doet hij in de vorm van het schrijven van wervende teksten zoals columns, subsidieaanvragen, ondernemingsplannen en (SEO) webteksten e.d. voor opdrachtgevers. 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten