Van bediende naar Freelancer: wees niet bang om te vragen! | Freelancer.be

Van bediende naar freelancer: wees niet bang om te vragen!

Gepubliceerd op 16 Juni 2019

Overstappen van een bediendenstatuut naar dat van freelancer is een enorme stap. Vaak is er een lang proces van business planning, branding, financiële planning en overleg in allerlei richtingen aan vooraf gegaan. Denk maar aan overwegingen in verband met ziekteverzekering, sociale lasten, of pensioen. Eens het zover is en je weloverwogen de stap hebt genomen dan begint het eigenlijk pas. 
 


Mentale klik

Op dat moment moet je een mentale klik maken en niet bang zijn je te profileren. Als bediende rollen de centen als het ware ‘automatisch’ binnen, je hebt een baas die je (hopelijk) richting geeft, en collega’s die je ondersteunen. Als Freelancer zit het even anders: plots ben je alles tegelijk: CEO, CFO, CTO, COO… noem maar op. Bovendien ben je Head of Sales, maar nu voor jezelf. Daarom is het belangrijk je te laten bijstaan en een mentale klik te maken. Vertel aan wie het horen wil dat je freelancer geworden bent en wat je doet om de wereld te verbeteren. Dat vergt vaak een hele aanpassing in je manier van zijn, maar dat kan je gaandeweg leren. Ik geef toe dat bij mij aanvankelijk een beetje schaamrood deed opborrelen, alsof ik begon te bedelen. Maar na verloop van tijd wordt het een automatisme. Wat heb ik te verliezen? Niets. Wat heb ik te winnen? Nieuwe klanten en inkomsten. Het vergt wat oefening maar wees zeker dat het je heel wat kan opleveren. En dat gevoel van schaamte zal zich snel ontpoppen tot een gevoel van trots als de centen binnenrollen.
 

Altijd alert zijn

Elke freelancer moet zich goed voorbereiden met een stevige, korte salespitch waarin je heel duidelijk zegt wat je doet, en ook wat je niet doet. Hoe vaak heb ik al de vraag gekregen: “Oh, ja, maar wat doe je nu eigenlijk precies?” Die precisie, daar denk je best eens goed over na. Dat is je specialiteit, datgene waar je vaak succes mee boekt en waardoor je je onderscheidt van je concurrenten. Je krijgt die vraag soms op de meest rare momenten. Vaak zelfs in de private sfeer, op een feestje, een evenement in je stad of dorp. Ikzelf ben eens aan de praat geraakt met een dame die naast me zat in het vliegtuig, en daar is ook iets van gekomen. Verwacht veel van het onverwachte. En zorg dat je altijd een visitekaartje met contactgegevens kan meegeven.
 

Laat je helpen

Om al die functies als CEO, CFO en noem maar op efficiënt te laten lopen doe je wel best voor sommige zaken beroep op andere specialisten zoals een boekhouder, een logo ontwerper, een website-designer enzovoort. Zo kan je je meer geconcentreerd bezighouden met de kern van je zaak: het vinden van klanten en het uitvoeren van je gespecialiseerde activiteit. Weet jeniet hoe je je kan verkopen? Volg dan een coaching-cursus bij de VDAB, via je sociaal secretariaat, via LinkedIn of andere online-kanalen. Ik deed het via een loopbaanbegeleider en het was best praktisch omdat er een rollenspellen en oefensessies mee gepaard gingen, en dat was heel nuttig.
 


Isabelle Colle is een communicatiespecialist met een passie voor schrijven. Zij vindt altijd de juiste woorden, op maat voor je doelpubliek.
 
 
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Liesbeth Vergauwen

Meer klanten online bereiken met uw website, nieuwsbrief of op social media? Als freelance copywriter en web specialist helpt Liesbeth u daarbij.

Download de gratis Freelancer applicatie