Time management voor freelancers | Freelancer.be

Time management voor freelancers

Gepubliceerd op 17 April 2019

Time management, er is al veel over gezegd en geschreven. Maar als zelfstandige zonder personeel is het niet altijd even simpel om daar consequent mee om te gaan. Vier tips voor een betere tijdsindeling





  1. Prioriteiten stellen

We weten allemaal dat prioriteiten stellen belangrijk is. Maar hoe werk je dat concreet uit?
Er bestaat zoiets als Eisenhower ‘s ‘Priority Matrix’. Dat is een simpele methode om je taken efficiënt te organiseren. Een taak deel je in in één van deze vier categorieën: Do, Plan, Delegate, Drop. Alle last-minute jobs en taken met deadlines vallen in de ‘Do’ categorie, zoals een artikel met deadline of een klant die wacht op een verslag. Voor de ‘Plan’ categorie hou je maar beter je agenda klaar. Dit zijn taakjes die makkelijk overal tussen te plannen zijn, onder die voorwaarde dat je je dan ook aan je planning houdt. ‘Delegate’ is voor taken die dringend lijken, maar eigenlijk gewoon tijdrovende bezigheden zijn, bijvoorbeeld telefoontjes naar klanten. Dat kan makkelijk naar een rustiger moment verschuiven. De ‘Ignore’ categorie is alles van Netflix tot Facebook. Nutteloze activiteiten die je afleiden van je werk dus. 
 
  1. Tijd inschatten

Trek voldoende tijd uit voor bepaalde taken. Iedereen maakt het wel mee dat hij/zij bepaalde taken volledig verkeerd inschat. Probeer een buffer in te bouwen voor elk project waar je mee bezig bent. Begrijp ook dat je planning soms volledig de mist in gaat. Als schrijver kan je te maken krijgen met een tijdelijke writer’s block. Maar je kan ook gewoon even niet in de juiste stemming zijn. Kan gebeuren, dat is menselijk. Neem daarom standaard een marge van minimum 30% extra tijd om zo je project tot een goed einde te brengen. 
 
  1.  Vaste werktijden respecteren

Zelfs als freelancer dien je op vaste tijdstippen te werken. Het helpt je hersenen om beter te functioneren. Als freelancer kan je de klok rond werken als je dat wil. Dat heeft zijn weerslag op andere vlakken van je business, maar ook op je algemene gezondheid. Tel je werkuren op. Gebruik apps zoals Harvest of Toggle om je productiviteit te meten. Gebruik een papieren of online agenda om je takenpakket overzichtelijk te houden. En plan voldoende rustpauzes in. 
 
  1. Gebruik maken van de 80/20 regel

De inwoners van Okinawa zijn de gezondste mensen ter wereld. Zij leven volgens de hara hachi bu traditie, wat betekent dat ze eten tot ze zich voor 80% voldaan voelen.Dit principe is ook perfect toepasbaar op jouw werk. Constant de volle 100% geven leidt tot opbranden. Wie zo’n 80% van zijn volle capaciteit werkt, zal rustiger omgaan met zijn takenpakket en zal dus minder fouten maken.

 
Saskia Meysman is copywriter en vertaler voor verschillende bedrijven. Ze werkt ook als journalist voor Het Nieuwsblad en de Krant van West-Vlaanderen. Ook biedt ze privé lessen Nederlands en Engels aan. Meer info: www.wordz.be
 
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Birgit van de Wijer

Birgit heeft een grote passie voor taal. Zij levert content voor blogs en websites en daarnaast is zij vertaler in Frans, Engels en Nederlands. 

blogger1

Isabelle Colle

Isabelle is een gepassioneerde copywriter die een verscheidenheid aan onderwerpen, doelpublieken, talen en outputkanalen onder de knie heeft.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play