Psychologische weetjes om succesvoller te freelancen | Freelancer.be

Psychologische weetjes om succesvoller te freelancen

Gepubliceerd op 27 Februari 2019



Waarom zou een potentiële klant voor jou kiezen en niet voor een concurrerende freelancer die net hetzelfde aanbiedt? Het zijn vaak subtiele verschillen die doorslaggevend zijn. Maak daarom gebruik van deze psychologische trucjes.



Straal autoriteit uit

Waarom gaat een hotel prat op goede reviews op sociale media en op Tripadvisor? Klanten vertrouwen bedrijven die autoriteit uitstralen. Het is logisch dat prospecten vlugger een bedrijf onder de arm nemen met tientallen positieve Google reviews dan diens concurrent zonder reviews.  Welke website je ook gebruikt, zorg dat er voldoende bevestigende content aanwezig is. Vraag je klanten om reviews na te laten en bouw een degelijk portfolio uit.

Voeg waarde toe

Maak je prijzen beter, niet lager. Je prijs verlagen geeft een negatieve indruk tegenover je huidige en toekomstige klanten. Voeg daarentegen waarde toe. ‘Logo + gratis bewerking voor 25 euro’ klinkt aantrekkelijker dan ‘Logo voor 25 euro’. Uiteindelijk bedoel je met beide ongeveer hetzelfde, want sowieso zal je achteraf moeten afstemmen met je klant. Je prijs blijft dus stabiel, maar je verkoopt je service gewoon beter. 

Eindig positief

Als je moet kiezen tussen onderstaande freelancers, welke kies je dan?

  • Freelancer 1 : ik heb nu zo’n 25 logo’s ontworpen voor verschillende grote bedrijven. Ik heb mijn eigen bedrijf maar ik heb nog maar 1 jaar ervaring.
  • Freelancer 2: Ik heb nog maar een jaar ervaring, maar tot nu toe mocht ik 25 logo’s ontwerpen voor verschillende grote bedrijven. Ik heb ook mijn eigen bedrijf.

De boodschap van beide freelancers is dezelfde, maar toch zo verschillend. De verkooppitch van freelancer 2 klinkt overtuigender omdat ze niet eindigt met een negatieve gedachte. Vermijd ten allen tijde om het eerst over je talenten en pluspunten te hebben en pas daarna over je zwakheden. De positie van je woorden maakt een groot verschil. Gebruik ook het liefst zoveel mogelijk positieve woorden zoals ‘succes’, ‘vrij’, ‘uniek’, ...

Beken kleur

Kleuren hebben onbewust een grote invloed op hoe mensen de wereld zien. De basisbetekenissen van kleuren zijn universeel: optimistisch geel, betrouwbaar blauw, veilig zwart,… Denk na over hoe je wil dat potentiële klanten jouw bedrijf zien. Maak gebruik van de mentale associaties die kleuren oproepen voor de opbouw van je website en voor het ontwerp van je bedrijfslogo. 
 
 
 
 
 
 
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Faezeh Shamohammadi

23 Maart 2019

Bedankt voor de info.

Leticia Verhaeghe

15 Oktober 2019

heel interessant

Experts

blogger1

Liesbeth Vergauwen

Meer klanten online bereiken met uw website, nieuwsbrief of op social media? Als freelance copywriter en web specialist helpt Liesbeth u daarbij.

Download de gratis Freelancer applicatie