Hoe je meer resultaat uit je offertes kunt halen | Freelancer.be

Hoe je meer resultaat uit je offertes kunt halen

Gepubliceerd op 3 April 2019

Een offerte is vaak bepalend of er een samenwerking tot stand komt tussen een freelancer en een opdrachtgever. In de praktijk gaat er nog wel eens wat mis op dit vlak en dat is natuurlijk zonde. Soms gaat er best wel wat tijd zitten in het uitbrengen van een offerte maar wordt deze investering niet terugbetaald. Lees hier hoe je meer resultaat uit je offertes kunt halen.    
 
Stel…..je ziet een leuke opdracht op Freelancer.be
Uiteraard reageer je daarop, want daarvoor hou je immers deze site in de gaten. 
Op het moment dat een opdrachtgever interesse toont, krijg je een kans om een offerte uit te brengen. Je verdiept je nog eens in de opdracht en in de opdrachtgever en doet een aanbod.
Je denkt een goede kans te maken (of misschien de opdracht al binnen te hebben) maar helaas verschijnt er toch een mail met de tekst ”helaas u bent niet gekozen” in je mailbox.
 
Een gemiste kans en soms flink wat tijd kwijt voor niets…….
 

De zeven meest gemaakte fouten bij het uitbrengen van een offerte 

 
De grootste fouten bij het uitbrengen van offertes gebeuren vaak onbewust, maar kunnen een opdrachtgever wél doen besluiten om naar een andere aanbieder uit te kijken. 
Dat is zonde, want hierdoor kun je een lucratieve overeenkomst mislopen!
 
Wat is er mis gegaan? 
Het is goed om dat eens na te gaan om een herhaling te voorkomen.
 
Er zijn een aantal zaken die mis kunnen zijn gegaan. Hieronder de 7 meest gemaakte fouten bij het uitbrengen van een offerte.
Deze fouten worden veelvuldig gemaakt bij zowel het uitbrengen van een schriftelijke offerte als bij een mondelinge offerte. De punten staan in willekeurige volgorde:
 
  1. Wellicht ken je het volgende spreekwoord wel: “Winnaars zoeken kansen en mogelijkheden, verliezers verschuilen zich achter excuses” Het verschil tussen een “winnaar” en een “verliezer” zie je terug in de taal die in de offerte gebruikt wordt. Als je teksten als “mijn best doen voor”, “zo spoedig mogelijk” en “proberen” gebruikt, zegt dat iets over jezelf. Een oplettende (potentiële) opdrachtgever hoort dit ook en kan gaan twijfelen over jouw mogelijkheden en besluiten om toch nog even verder te kijken……
 
  1. Als jij als freelancer een opdracht aanpakt, neem jij de verantwoordelijkheid dat het goed komt. Daar is de opdrachtgever ook naar op zoek. Deze persoon wil ontzorgd worden. Straal uit dat je in staat voor deze verantwoordelijkheid. Ook hierbij is je taal belangrijk. Zorg dat je in je offertes niet de “lijdende vorm” gebruikt. Je wekt vertrouwen en straalt daadkracht uit door concreet aan te geven dat jij voor passende oplossingen zorgt i.p.v. “het wordt opgelost”.
 
  1. Voorkom dat je ergens de aandacht op richt zonder dat je dat wilt. Bij mondelinge offertes gebeurt dat door het gebruik van ontkenningen. De zin: “Je moet niet denken aan het scenario dat ik per ongeluk de muur geel schilder in plaats van blauw” Als je dat zegt, wordt er juist gedacht aan het effect van een gele muur. Dit is een ontkenning en kun je zien als een vertaling van de angst dat een opdrachtgever een bepaalde gedachtegang heeft. Het effect is dat je deze opdrachtgever juist iets in het hoofd praat waar hij of zij zelf niet aan dacht! Het vragen om ergens “niet aan te denken” roept het tegenovergestelde op. Geef in een offerte dus aan wat je wél kunt betekenen en laat de rest achterwege.
 
  1. Vertrouwen en geloofwaardigheid zijn belangrijke pijlers in een overeenkomst. Deze pijlers breek je al af als je in je offerte gaat overdrijven en dingen belooft die je niet waar kunt maken. Dit gaat altijd tegen je werken. Daarnaast moet je je realiseren dat je met een offerte een verwachtingspatroon schept. Mensen die generaliseren zijn bang om niet gelooft te worden. Als je voelt dat je moet generaliseren om de opdracht binnen te halen moet je je afvragen of deze opdracht wel geschikt is voor jou.
 
  1. Maak de offerte persoonsgericht of op maat voor een specifieke opdracht. Laat weten hoe je een specifieke behoefte kan invullen. Veel freelancers communiceren graag over zichzelf en hun bedrijf, maar een opdrachtgever is op zoek naar een oplossing. Gestandaardiseerde algemene offertes hebben veel minder kans van slagen en is een verkeerde manier van het realiseren van tijdwinst.
 
  1. Maak een offerte kort en bondig. Een opdrachtgever wil snel zien en direct begrijpen wat jij voor hem of haar kunt betekenen, wanneer dit gerealiseerd wordt en wat het gaat kosten. Uitgebreide opstellen met vaktechnische uiteenzettingen en ouderwetse clichétaal zal de ontvanger juist ontmoedigen om verder te lezen. Uiteraard wil je laten zien dat je kennis van zaken hebt maar als het goed is weet de opdrachtgever dit al. Deze persoon toont niet voor niets interesse in je diensten!
 
  1. Tot slot (last but NOT least) actief taalgebruik is belangrijk om de ontvanger aan te zetten tot de juiste actie en dat is precies de bedoeling! De woorden “zullen” en “zal” kun je altijd schrappen. Deze woorden verzwakken je zin. Het is de toon die de muziek maakt, veel freelancers gebruiken een valse noot. 
 

Tips hoe je meer resultaat uit je offertes kunt halen

 
Er zijn een aantal zaken die je zeker in je achterhoofd moet houden als je een kans krijgt om een offerte uit te brengen. Eén van de belangrijkste zaken is het tijdsaspect. Een opdrachtgever toont nu interesse. Het is dan niet verstandig om deze persoon dagenlang te laten wachten op jouw aanbod. Lever de offerte zo snel mogelijk en kom de gemaakte afspraken hierover zeker na. Laat uiteraard doorklinken dat je de opdracht aantrekkelijk vindt en dat je zin hebt om aan de slag te gaan.
 
Een offerte mag niet te lang zijn maar zorg dat je wel compleet bent. 
Er mag niets te vragen overblijven. Een opdrachtgever moet niet nog een aantal keren contact met je hebben om een offerte compleet te maken. Een offerte is dus meer dan een prijsopgave en maar zal ook een beeld geven over de inhoud van de werkzaamheden, de planning en de kosten. Eventueel kun je ook vermelden hoe lang deze offerte geldig is, als dit voor jou van toepassing is. 
 
Als je een korting geeft waar je niet aan vast wilt zitten, geef dat dan duidelijk aan. Door te benoemen dat dit een eenmalige korting betreft. Voorkom je dat je hier de volgende opdrachten aan vast zit. 
 
Tot slot…. benoem duidelijk hoe jij de perfecte invulling kan geven aan de wensen van de klant. Doe dit door de voordelen voor deze opdrachtgever duidelijk te benoemen. 
Daar is het deze persoon allemaal om te doen. 
Als je afsluit met een persoonlijke boodschap, die de klant tot actie prikkelt, maak je een grotere kans. Je geeft de opdrachtgever net dat laatste zetje…… in de goede richting uiteraard!


Door: Rob van Wijk
http://www.succesmetjezaak.nl/
 
Rob van Wijk is een freelance tekstschrijver. Met zijn bedrijf Succes met je Zaak verzorgt hij zowel wervende als informatieve on- en offline teksten / blogs over diverse onderwerpen voor aansprekende opdrachtgevers.



U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Liesbeth Vergauwen

Meer klanten online bereiken met uw website, nieuwsbrief of op social media? Als freelance copywriter en web specialist helpt Liesbeth u daarbij.

Download de gratis Freelancer applicatie