De waarde van de elevator pitch | Freelancer.be

De waarde van de elevator pitch

Gepubliceerd op 29 Mei 2019

Je kent de volgende situatie wel: je komt in contact met iemand (bijvoorbeeld in de lift) en deze persoon vraagt wat je doet voor de kost. Het zou wel eens een potentiële opdrachtgever kunnen zijn en dat is uiteraard een interessante kans voor je. Je weet dat je niet lang de tijd hebt, als de liftdeuren opengaan, zullen jullie wegen scheiden…… of niet als jij in die anderhalf tot twee minuten tijd een onvergetelijke indruk hebt gemaakt.
 


Je kunt het bovenstaande scenario zien als de letterlijke elevator pitch. 
Komt deze setting vaak voor? 
Nee, dat niet. 
Dus moeten we dit zien als onzin en doorklikken naar de volgende blog?
Nee dat ook zeker niet. De kans op het geven van een elevator pitch komt vaak voor, zelfs zonder dat je het verwacht, dus lees deze tekst zeker even door…..

Hoe kom jij aan je opdrachten? 

De bovenste vraag lijkt een open deur. 
Je zit op een site voor freelancers dus hoe je aan je opdrachten komt is wel duidelijk…….
Maar…. heb je al je klanten gevonden via Freelancer.be? 
In veel gevallen is dat zeker niet zo. 
 
Een freelancer die fanatiek bezig is om zijn klantenbestand te laten groeien, zal alle mogelijkheden aanpakken om dit te realiseren. Als je bij deze groep hoort, zul je ongetwijfeld weten dat netwerken hierbij van grote waarde kan zijn. Soms ben je hier bewust mee bezig en bezoek je bijeenkomsten maar soms dienen dit soort kansen zich onverwachts aan…. als je bijvoorbeeld in de lift staat of op een verjaardagsfeestje, in de rij bij de bakker of als je naast iemand in de bus zit. 

Jezelf verkopen 

Eigenlijk doe je als freelancer niets anders dan jezelf verkopen om aan opdrachten te komen.
Je laat zien hoe je voor een bedrijf of een ander persoon van toegevoegde waarde kunt zijn. 
Hoe verkoop jij jezelf en je bedrijf als je bewust of onbewust (toevallig) aan het netwerken bent? Je kunt dit doen met behulp van een elevator pitch. 
Een elevator pitch is eigenlijk onmisbaar als ambitieuze freelancer. 

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is eigenlijk een korte en krachtige presentatie van jezelf en wat jij als freelancer kunt betekenen voor een ander. Hoe de term is ontstaan, weet je inmiddels. De referentie naar de lift geeft eigenlijk alleen maar een indicatie hoeveel tijd je hebt voor dit “beleefdheidspraatje”. Hou rekening met zo’n twee minuten, langer heb je niet....
 
Bij veel netwerkbijeenkomsten weet je dat dit soort kansen zich kunnen aandienen. Er zijn zelfs meetings waarbij je 1 of 2 minuten het podium mag gebruiken om jezelf te presenteren. Als je geen interesse hebt om dit soort meetings bij te wonen, zou je kunnen denken dat je je niet hoeft voor te bereiden op zo’n pitch maar dat zou niet verstandig zijn. Denk maar aan die situatie in de lift. Als je net in een lift van beneden naar boven gaat met een persoon die jouw grootste opdrachtgever kan worden en serieus goed betaalt wil je niet alleen maar stotterend je naam kunnen zeggen…. 

Het maximale resultaat halen uit jouw elevator pitch 

Als er iemand interesse toont in jou, je bedrijf en vooral wat je kunt bieden, moet je de ander snel inzicht kunnen geven in jouw toegevoegde waarde. Je hebt maar één doel en dat is het maken van een afspraak. Gedurende die afspraak kun je dieper ingaan op je aanbod, je voorwaarden en al het andere wat erbij komt kijken. 
 
De waarde van de elevator pitch is groot, mits je weet wat je op dat moment moet zeggen. Daarom is het goed om de tekst in grote lijnen in je hoofd te hebben voor als de kansen zich voordoen. Let op, het is geen versje wat je uit je hoofd hebt geleerd. Je kunt alleen maar het maximale resultaat halen uit jouw elevator pitch als je een goede indruk achterlaat en de tekst precies weet af te stemmen op de wensen van je luisteraar. 

Wat je zeker moet overbrengen in jouw minutes of fame 

Een goede elevator pitch geeft in een kort tijdsbestek antwoord op vragen als: wie je bent, wat je biedt, hoe je dit doet, wat je kunt toevoegen, waar je goed in bent, voor wie het interessant is en waarom. We kunnen het heel simpel omschrijven: in grote lijnen moet je een issue beschrijven, de oplossing bieden en je belangrijkste Unique Selling Points (USP) benoemen in de presentatie.
 
Jouw elevator pitch is een weergave van jouw drijfveren en emoties. Dit kun je alleen maar laten zien als je voor 100% achter je aanbod staat en hier trots op bent. Uiteraard moet je dit omschrijven in heel begrijpelijke taal zonder ingewikkelde vaktermen. 
 
Spreek in “ik-vorm” en vergeet niet af en toe je bedrijfsnaam te benoemen, zeker aan het eind van je korte presentatie want dan blijft het beter hangen. Eigenlijk moet je voorkomen dat iemand een vraag stelt want voor dat je het weet schuiven de liftdeuren open…….
 
Is er sprake van “love in the elevator?”
 


Door: Rob van Wijk
http://www.succesmetjezaak.nl/
 
Rob van Wijk is een freelance tekstschrijver. Met zijn bedrijf Succes met je Zaak verzorgt hij zowel wervende als informatieve on- en offline teksten / blogs over diverse onderwerpen voor aansprekende opdrachtgevers.

 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Liesbeth Vergauwen

Meer klanten online bereiken met uw website, nieuwsbrief of op social media? Als freelance copywriter en web specialist helpt Liesbeth u daarbij.

Download de gratis Freelancer applicatie