Copywriter of tekstschrijver. Weet jij het verschil? | Freelancer.be

Copywriter of tekstschrijver. weet jij het verschil?

Gepubliceerd op 14 Augustus 2018

In de praktijk worden de begrippen ‘tekstschrijver’ en ‘copywriter’ regelmatig door elkaar gebruikt. Zelfs bedrijven en opdrachtgevers huren vaak een ‘allround tekstschrijver’ in terwijl ze eigenlijk een ‘copywriter’ nodig hebben. Dat is natuurlijk zonde! Want een duurbetaalde tekst die zijn doel mist: dat wil je niet.
 

Wat doet een tekstschrijver?

 
Je hebt het vast al geraden, maar een tekstschrijver schrijft – jazeker- teksten. Een tekstschrijver is een overkoepelende term voor het vakgebied. Dit houdt in dat iedereen die teksten schrijft eigenlijk een tekstschrijver is. Ik ben dus ook een tekstschrijver.
 
Specialisme
 
Omdat de term ‘tekstschrijver’ best algemeen is, zijn de meeste tekstschrijvers gespecialiseerd in een bepaalde sector of vak. Zo weet de een alles over technische handleidingen of juridische teksten en ander weten alles over de landbouw of de blockchain. Tekstschrijvers verdiepen zich vooral in het proces dat ze beschrijven en kennen alle protocollen en jargon binnen hun sector. Wel handig, als je op zoek bent naar een echte kennisoverdrager.
 
Als iemand zich een ‘tekstschrijver’ noemt zonder een bepaald specialisme, dan betekent dat vaak ze generalisten/allrounders zijn. Deze mensen doen een beetje van alles.
 
Taalpuristen
 
Vaak huur je een tekstschrijver in als je keurige en foutloze teksten wilt hebben over een bepaalde vakgebied. Denk aan handleidingen, artikelen of zakelijke instructies. Een tekstschrijver is dus vooral iemand die weet hoe je informatieve- en grammaticaal kloppende tekst kunt schrijven. Tekstschrijvers worden vooral beoordeeld op de kwaliteit van hun teksten.
 
Tekstschrijver:
 
  1. Is een overkoepelende term, waar vele tekstschrijvers gespecialiseerd zijn in één of twee vakken.
  2. Is de beste persoon om in te schakelen als je op zoekt bent naar een neerlandicus.
  3. Schrijven vooral informatieve- en grammaticaal kloppende tekst.
  4. Tekstschrijvers worden vooral beoordeeld op de kwaliteit van hun teksten.
 

Wat doet een copywriter?

 
Ik hoor je al denken: een ‘copywriter’ is toch gewoon de Engelse woord voor ‘tekstschrijver’? Nee, dat is het niet. Een copywriter is een tekstschrijver van commerciële teksten. Oftewel, copywriters schrijven pakkende teksten. Denk aan: mailings, advertenties of advertorials. 
 
Pakkende Teksten
 
In tegenstelling tot een tekstschrijver, huur je een copywriter in omdat je mensen wil activeren met je teksten. Copywriters bouwen dus verlangen op naar jouw product of dienst, zodat de lezer overtuigd wordt en vervolgens actie onderneemt.
 
Tone of voice
 
Copywriters hechten in het algemeen minder waarde aan gebruikelijke grammaticale constructies, maar willen juist een ‘boodschap’ over brengen. Een copywriter zou dus rustig een zin beginnen met ‘want’, ‘en’ of ‘maar’, als hij daarmee zijn doelen behaalt.
 
Eigenlijk is een copywriter vergelijkbaar met een sympathieke kennis, die gewoon heldere taal spreekt (met af en toe een knipoogje). Hun tone of voice lijkt dus veel op spreektaal: informeel, recht door zee en vertrouwelijk van toon. Deze mensen gebruiken ook vaak ‘call to actions’, beeldspraak en humor om mensen te activeren.
 
Wat mag je verwachten?
 
Een goede copywriter begrijpt jouw doelgroep. Hij of zij weet hoe jij je content onder de aandacht brengt, (maar integreert het verkopende gedeelte subtiel) zodat jij de juiste leads genereert.
 
Daarnaast weten goede copywriters dat aandacht en verleiden enorm belangrijk zijn om jouw lezers te bereiken. Een goede copywriter denkt daarom ook graag mee over het visuele plaatje, zoals lettertypes, kleuren en tekstgrootte. Verwacht dus: korte teksten, duidelijke ‘call to actions’ en adviezen over vormgeving.
 
Copywriters:
 
  1. Schrijven commerciële teksten om mensen te ‘activeren’.
  2. Focussen meer op het ‘praten’ met doelgroepen i.p.v het taalkundige aspect.
  3. Copywriters worden vooral beoordeeld op de verkoopkracht van hun teksten.
 
Wie kies je: een copywriters en tekstschrijver?
 
In het kort: dit hangt compleet af van wat je wil bereiken met jouw tekst.
 
Stel je voor:  Een hovenier heeft een tekst nodig voor een pannenkoekplant. Een copywriter zou dan deze tekst commercieel schrijven zoals:
 
“Dit is Nikkie, onze groene pannenkoekplant. Nikkie gaat weg voor een klein prikkie! Hoe zien wij hem het liefst? Gewoon, naturel en bij jou in de woonkamer 😋😉. Haal ‘m nu in huis voor  € 3,99 (link naar website).”
 
Mocht een tekstschrijver dezelfde tekst voor een hovenier schrijven, dan is het meer informatief:
 
“De pannenkoekplant (Pilea Peperomoides) is een ijzersterke groene kamerplant. De Pilea Peperomoides wordt ook wel de pannenkoekplant genoemd. Deze naam heeft hij te danken aan zijn platte bladeren. Geef de plant regelmatig water en zet de plant op een lichte standplaats, maar niet in de volle zon.”
 
Beide teksten hebben een andere insteek. De ene tekst wil de plant verkopen en de andere tekst wil informatie geven. Er is dus geen ‘juiste’ or ‘betere’ tekstschrijver. Het hangt volledig van je doel af: wil je die plant verkopen of wil je informatie verstrekken. Of wil je een beetje van beide?
 
 

Dus alle tekstschrijvers zijn taalpuristen en copywriters de creatieve zielen?

 
Nee. Absoluut niet. Sommige tekstschrijvers zullen ook elementen van copywriters bevatten en vice versa. Maar over het algemeen zijn copywriters wel meer bezig met een boodschap overdragen in begrijpelijke ‘spreektaal’ en weten precies welke elementen mensen zullen ‘triggeren’.
 
Tekstschrijvers daarentegen zullen niet allemaal standaard ‘taalpuristen’ zijn, maar hechten over het algemeen wel veel waarde aan goed geschreven teksten. Tekstschrijvers die een beetje van deze tijd zijn, zullen (net zoals copywriters) ook rekening houden met je doelgroep en wat bij jouw merk of campagne past.
 

Mijn advies:

 
Niet elke copywriter kan een informatieve tekst schrijven (bij mij hoef je echt niet aan te komen met een juridische tekst) en niet elke tekstschrijver is een copywriter. Het zijn verschillende vakgebieden en iedereen heeft zijn eigen vaardigheden. Wil je als opdrachtgever geen duurbetaalde tekst die zijn doel mist? Vraag dan jezelf:
 
  • Wat voor soort tekst heb ik nodig? Is het voor een flyer, blog of handleiding?
  • Wat wil ik bereiken met deze tekst? Wil ik mensen informeren, inspireren of juist mensen overhalen om iets te kopen of voor in te schrijven? Of een combinatie hiervan?
  • Waar wordt de tekst geplaatst? Online of offline?
  • Wat is de tone of voice van mijn bedrijf? Is mijn bedrijf meer zakelijk of informeel? Gebruik ik ‘u’ of ‘je’?
  • Wie zijn mijn klanten en hoe worden zij graag benaderd?
  • Vind ik storytelling belangrijk?
 
Noteer vervolgens al je eisen en ga op zoek naar de juiste tekstspecialist voor jouw bedrijf.
 
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Liesbeth Vergauwen

Meer klanten online bereiken met uw website, nieuwsbrief of op social media? Als freelance copywriter en web specialist helpt Liesbeth u daarbij.

Download de gratis Freelancer applicatie