Terug

7 stappen voor het sneller innen van je factuur

Als je als freelancer je opdracht hebt afgerond, of het is het eind van de maand, wordt het tijd voor de het zakelijke deel van de samenwerking: het innen van je factuur. Voor jou is dit waarschijnlijk het leukste deel van de opdracht, maar voor je opdrachtgever is dit vaak minder het geval. Meestal worden mensen van een verplichting tot betalen wat minder enthousiast. Natuurlijk is dat vervelend, want je hebt uiteraard géén zin in een constante strijd.

Na het uitvoeren van je opdracht wil je niet nog eens achter je geld aan hoeven rennen. Dat hoort immers niet bij een goede samenwerking. In dit artikel nemen we 7 stappen voor het sneller innen van je factuur met je door.   Voordat we een aantal handige en vooral praktische tips met je doornemen over je facturatie willen we graag een misverstand die kan ontstaan bij het lezen van dit artikel wegnemen. De meeste opdrachtgevers die je op ProLinker treft zijn betrouwbare partners met wie je goed zaken kunt doen. Dit artikel zou de suggestie kunnen wekken dat je altijd een strijd moet voeren om de verschuldigde beloning op je bankrekening te ontvangen, maar dat is zeker niet zo.  

Waarom jij ervoor kunt zorgen dat opdrachtgevers op tijd betalen

  Het komt geregeld voor dat opdrachtgevers het niet zo nauw nemen met het op tijd betalen van een factuur. Er is uiteraard géén enkele instantie die zit te wachten op een factuur. Veel opdrachtgevers vinden het heel belangrijk dat hun opdracht snel wordt uitgevoerd maar de tegenprestatie hiervoor laat wat langer op zich wachten.   Het is wel belangrijk om te beseffen dat jij ervoor kunt zorgen dat opdrachtgevers op tijd betalen. Dit doe je door duidelijk je wensen op dit gebied te communiceren. Denk hierbij aan het overhandigen van algemene voorwaarden (en laten tekenen voor akkoord) voordat je van start gaat. Daarnaast zou je kunnen kiezen voor de verplichting om een deel vooruit te betalen, maar we begrijpen ook dat dit op weerstand kan stuiten bij je opdrachtgever. In dit geval kun je de onderstaande 7 stappen doorlopen voor het sneller innen van je factuur.  

7 stappen voor het sneller innen van je factuur

  In het kader “voorkomen is beter dan genezen” moet je wel proberen om het risico zoveel mogelijk te inventariseren. Probeer wat meer informatie over een opdrachtgever te achterhalen. Vaak biedt een zoekmachine als Google al veel duidelijkheid. Is er reden om te twijfelen aan je klant? Dan moet je jezelf nogmaals afvragen of het wel een goede keuze is om een samenwerking aan te gaan.   Geeft een opdrachtgever géén “betaalruimte” en wees duidelijk in je wensen. Communiceer dus duidelijk je betalingstermijn. Dit bepaal jij als freelancer (mits je redelijk blijft) en niet je opdrachtgever. Ook al is dit nog zo’n groot bedrijf. Het communiceren van je betaaltermijn doe je, zoals aangegeven, vooraf in je algemene voorwaarden, maar op je factuur herhaal je dit uiteraard ook. Wanneer je duidelijk vermeldt op welke dag de factuur is opgesteld en wanneer de betaling uiterlijk dient te geschieden, kan daar geen onduidelijkheid over bestaan.   Als je het geld na deze termijn nog niet hebt mogen ontvangen, stuur je een eerste herinnering. Let op, dit is géén dreigbrief, maar een 'friendly reminder'. Het kan immers zijn dat je factuur per ongeluk is vergeten, je opdrachtgever op vakantie was of er sprake was van onvoorziene omstandigheden. Het is dus niet verstandig om een brief in een dwingende toon te schrijven. Het is immers nog niet duidelijk waarom de betalingsachterstand is opgelopen. Let er wel op dat je een nieuwe betalingstermijn in de herinnering vermeld. Een gangbaar termijn is 7 dagen. Ook nu is het weer belangrijk dat je vermeldt op welke dag deze herinnering is opgesteld en wanneer de betaling nu uiterlijk dient te zijn. Een opdrachtgever die inziet dat zijn betalingsachterstand als vervelend wordt ervaren, zal vaak snel tot betaling overgaan.   Blijft het nog angstvallig stil op je bankrekening? Dan werkt het vaak goed om telefonisch contact op te nemen. Je kunt even nagaan wat de situatie is. Een groot voordeel van een persoonlijke benadering is dat het een vriendelijk karakter heeft en vaak meer effect heeft dan een vervolgbrief.   Deze vervolgbrief moet je zeker sturen als de betaling na een week nog is uitgebleven. De toon van de brief wordt dan anders, een “herinnering” wordt een “aanmaning”. Let op dat je je frustratie en emotie niet laat merken in de brief. Blijf zakelijk, beleefd, maar wel duidelijk. Geef in deze duidelijk aan dat je genoodzaakt bent om de zaak uit handen te geven aan een incassobureau als deze zaak niet wordt opgelost.   Deze stap zet je als de betaling nog steeds uitblijft. Je kunt nu een incassobureau inschakelen. Veel van dit soort bureaus zijn uiteraard bereid om je belangen te behartigen en je hierin te vertegenwoordigen op een “no cure no pay” basis, mits je bovenstaande stappen wel op de juiste wijze hebt uitgevoerd. Er mag uiteraard géén enkele reden zijn om te twijfelen aan de afspraken die jij hebt gemaakt met je opdrachtgever en de stappen die je hierin gezet hebt.    De zevende stap zet je eigenlijk niet zelf maar het incassobureau. Dit is de gang naar de rechter. Uiteraard is dit niet de stap waarop je zit te wachten, maar als je niet je verdiende beloning krijgt, zul je het in sommige gevallen moeten halen.   Laten we je echter geen angst aanpraten…... In veel gevallen zul je deze stap niet hoeven zetten en is “het probleem” al lang opgelost. Zoals het hoort uiteraard!                            

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten