Terug

6 Tips om vlot met je klanten te werken

Zonder klanten kom je als freelancer niet ver. En hoewel je geweldige klanten tegenkomt die je (bijna) als een vriend beschouwt, krijg je vast en zeker ook te maken met klanten waarvan je gehoopt had ze nooit te ontmoeten. Vandaar deze tips om problemen te vermijden.

Spreek dezelfde taal

Het klinkt voor de hand liggend, maar het is cruciaal dat beide partijen op dezelfde golflengte zitten. Dit begint al tijdens de pitchfase door te weten waar de klant naar op zoek is. Aarzel niet om vragen te stellen als je niet 100% begrijpt wat hij wil. Maak ook duidelijk wat de klant mag verwachten, zodat je geen verkeerd of half project inlevert. Bespreek daarnaast de deadlines en het budget voor je van start gaat. 

Maak een contract

Een van de beste manieren om misverstanden te voorkomen is een contract opstellen. Bovendien beschermt het je tegen een scenario dat een klant zich terugtrekt uit een project of weigert je te betalen. Zet derbehalve de startdatum en de deadline van het project ook de mijlpalen en betalingsvoorwaarden in. Denk eraan een clausule toe te voegen dat je een vergoeding krijgt voor het gedane werk, zelfs als de stekker uit het project wordt getrokken. Voor een groot project kan je voor het opstellen van het contract het best een beroep doen op een advocaat.

Communiceer regelmatig

Het spreekt voor zich dat je in de loop van je opdracht geregeld met je klant overlegt en hem om feedback of verduidelijking vraagt, dat getuigt van proactief zijn en professionalisme. Bij een groot project hou je de klant op de hoogte houden van de tussentijdse status met een rapport of via e-mail.

Wees flexibel, maar niet te

Om te overleven als freelancer moet je flexibel zijn. Immers, deadlines en de omvang van het werk kunnen in de loop van een project veranderen. Dat betekent niet dat je over je heen moet laten lopen. Wees eerlijk tegen een klant en leg hem uit wat er gedaan kan worden en wanneer dit afgerond kan worden. Informeer hem meteen als dat extra werk kosten met zich brengt.

Tools die het leven makkelijker maken

 Apps en software kunnen je helpen om vlot te communiceren en je werk te organiseren. Zo vermijd je fileleed en bespaar je tijd met een Skype-, Zoom- of Facetime sessie. Check ook de betalende platformen Nimble, het integreert al je contactpersonen, sociale media, e-mails van klanten en agenda, en Falcon, waarop je 14 sociale mediaplatformen kan toevoegen om helemaal op de hoogte te zijn van je klanten.

Buikgevoel

Met de meeste klanten heb je nooit problemen, maar hoe kun je omgaan met probleemklanten? Als ik heel eerlijk mag zijn, vind ik de beste manier om met dit soort klanten om te gaan hen vermijden. Doe je huiswerk vooraf en vraag na in je netwerk of zij deze klant kennen of zoek online naar informatie. Heb je geen goed gevoel bij het eerste gesprek? Haak dan misschien beter meteen af.  

  Door Birgit van de Wijer Content & social media manager, copywriter, blogger, eindredactie, vertaler (NL-FR-EN) Schrijven, dat is mijn passie en niet zo toevallig ook mijn job.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten