Terug

6 tips om tijdig betaald te worden

Vind je het ook frustrerend om na het afleveren van je werk lang op je geld te moeten wachten? Volg dan onze tips om van al je klanten stipte betalers te maken.

1. Het juiste moment Maak er een gewoonte van een factuur meteen op te maken of factureer een keer per week. Gaat het om grote opdrachten, vraag dan een voorschot of maak een tussentijdse factuur op. Aan een nieuwe klant kan je eventueel vragen om op voorhand te betalen. Spreek dit wel altijd duidelijk af. 2. De juiste persoon Niets zo frustrerend dan dat je denkt dat het geld van een job al op je rekening staat en je van je klant verneemt dat je factuur niet bij de juiste persoon terecht kwam. Vraag daarom in het begin van de samenwerking de juiste factuurgegevens en naar wie je de factuur moet sturen.

3. De juiste factuur Zorg dat je factuur alle wettelijk verplichte informatie bevat. Hou het overzichtelijk en vermeld de job, een referentienummer verwijzend naar je offerte en de betalingsvoorwaarden. Tips nodig ? Klik hier. Het online facturatieprogramma Moneybird is handig voor wie een broertje dood heeft aan facturen opmaken Bovendien stuurt het ook een automatische herinnering zo gauw de betalingstermijn verstreken is.

4. De juiste toon Heb je nog altijd geen betaling ontvangen ondanks enkele betalingsherinneringen, neem dan telefonisch contact op met je klant. Wijs hem er vriendelijk op dat je dacht dat je werk goedgekeurd was en vraag hem op de man af naar de reden waarom hij de factuur nog niet betaalde. Normaal gezien volstaat zo’n telefoontje om je klant tot betaling aan te zetten. 

5. De juiste stap Reageert je klant toch niet, dan kan je een aangetekende aanmaning sturen. Daarin laat je hem weten hoeveel dagen hij nog de tijd heeft om alsnog te betalen. Vervolgens schakel je een incassobureau in, die in jouw plaats het geld bij de klant int. Maar hou er wel rekening mee dat, ook al betaal je sommige incassobureaus pas nadat de klant betaald heeft, je sowieso een deel geld kwijt bent. 

6. De juiste keuze Zorgt een klant bij elke opdracht voor betaalproblemen, laat hem dan in het vervolg vooraf betalen of hou de samenwerking helemaal voor bekeken. Aan jou de keuze.  

door Birgit van de Wijer http://copywriter-and-co.be/ Content & social media manager, copywriter, blogger, eindredactie, vertaler (NL-FR-EN) Schrijven, dat is mijn passie en niet zo toevallig ook mijn job.         

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten