Terug

6 tips voor een beginnende freelancer om opdrachten binnen te halen

Ok. Dus je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, je bent aangemeld bij de belastingdienst, je administratie geregeld en je hebt je eigen website in orde gemaakt. Je dagen als zelfstandig ondernemer kunnen beginnen! En nu? Nu moeten er opdrachten binnen worden gehaald! Een grote uitdaging voor veel freelancers is het binnen halen van nieuwe opdrachten. Acquisitie is iets wat je kunt (en misschien wel moet) leren, wil jij van jouw bedrijf een succes maken.

Tip 1: netwerk, netwerk, netwerk!

Wellicht een open deur, maar een goed netwerk doet wonderen! Vaak krijgen freelancers (in ieder geval is dit mijn ervaring) veel opdrachten via-via binnen. Zo heb ik opdrachten binnengehaald dankzij oude bekenden, oude werkgevers en zelfs andere freelancers. Het is altijd goed om veel mensen te kennen en te erkennen. Houd goed contact en wees niet bang om ook eens een opdracht door te schuiven als je zelf te weinig tijd of kennis hebt. Zo vergroot en intensiveer je je netwerk, wat je in de toekomst nog heel wat op kan leveren!

Tip 2: wees actief op Social Media

Tegenwoordig ontkom je er niet aan: Social Media. Belangrijk is dat je de juiste kanalen gebruikt en op de juiste manier. Ben je een freelance fotograaf? Dan is Instagram zeker de moeite van overwegen waard. Maar zit je meer in de marketing dan zijn connecties op Linkedin waarschijnlijk waardevoller. Welk kanaal je ook gebruikt: bedenk van tevoren goed wat en waar je iets wil plaatsen, zodat je je potentiële klanten optimaal kunt benaderen.

Tip 3: investeer in persoonlijk contact

Een heel belangrijk onderdeel van je acquisitie is persoonlijk contact. In mijn geval heb ik bijvoorbeeld vaak te maken met losse opdrachten. Door contact te blijven houden met mijn klanten en interesse te tonen in hun kan van het verhaal, gunnen ze me na afloop van een opdracht vaak meer opdrachten. Goed contact kan dus goud waard zijn!

Tip 4: maak een goede pitch

Een eerste indruk is belangrijk. Behalve dat je er, in een face-to-face gesprek netjes uit moet zien, is het ook belangrijk dat je jezelf goed (en eerlijk!) presenteert. Maak je op een goede en heldere manier je visie bekend aan een klant, dan komt er later geen ruis op de lijn. Niets zo vervelend om niet te kunnen voldoen aan de wensen van de klant! Schrijf een heldere en goede pitch en overtuig de klant van jouw kennis en ervaring. Een goede pitch zorgt ervoor dat de klant niet om je heen kan zonder dat het overkomt als een verkooppraatje. Lastig, maar zeker de moeite van tijd investeren waard.

Tip 5: adverteren: wel of niet?

Een lastig vraagstuk voor beginnende freelancers: ga ik adverteren of niet? Adverteren kost geld en als je verkeerd adverteert levert het weinig op. Dus bedenk voordat je wil adverteren of er kans is dat je er resultaat voor terug krijgt. Heb je veel concurrentie? Hoe onderscheid je je van de concurrentie? Heeft het zin om via Adwords te adverteren of kun je je beter houden bij sites die zich alleen richten op freelance opdrachten en klussen?

Tip 6: eerlijkheid duurt het langst

Zelf heb je misschien de horrorverhalen weleens gehoord: klanten betalen slecht of niet, ineens ben je een opdracht kwijt waar je hard voor gevochten hebt of je diensten worden niet gewaardeerd. Heel vervelend natuurlijk, maar zeker niet altijd de realiteit. Zelf heb ik (gelukkig) niet te maken met wanbetalers en oneerlijke klanten. Mijn ‘geheim’? Eerlijkheid! Zoals met alles geldt: eerlijkheid duurt het langst. Geef duidelijk aan wat je kunt, voor welk tarief en geef aan wanneer je ergens tegenaan loopt. Wees ook eerlijk met betalingen: spreek duidelijke termijnen af en wees niet bang een herinnering te sturen. Wees bij een verkeerde betaling ook duidelijk: zo had ik een klant die per ongeluk een factuur dubbel had betaald. Ik nam meteen contact op en stortte het teveel betaalde geld meteen terug. Resultaat: een tevreden klant die me nu van meer opdrachten heeft voorzien!

Heb jij nog aanvullende tips of ben je het totaal niet eens met bovenstaande tips? Laat het vooral weten!

Door: Hein van de Leest www.vdlcopywriting.nl

Hein is freelance copywriter/tekstschrijver en sinds begin dit jaar bezig zich in te zetten voor de (online) zichtbaarheid en vindbaarheid van bedrijven en organisaties.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten