5 belangrijke tips hoe jij je kunt onderscheiden met jouw aanbod | Freelancer.be

5 belangrijke tips hoe jij je kunt onderscheiden met jouw aanbod

Gepubliceerd op 28 Augustus 2019

Freelancen wordt steeds populairder in België. Het aantal freelancers stijgt zeer snel in ons land en steeds meer ondernemingen zetten naast hun vaste medewerkers ook een groeiend aantal zelfstandigen in. Ben jij de gelukkige die op deze “zelfstandige zetel” mag plaatsnemen? Dit is vaak niet zo vanzelfsprekend! Door de toenemende concurrentie moet je je kunnen onderscheiden van anderen.


Dit kun je vanzelfsprekend doen met je aanbod. In dit artikel delen we 5 belangrijke tips hoe je dit het beste kunt doen. 

 
Waarom het aantal freelancers in Vlaanderen groeit

 
Het zal je als freelancer bijna niet ontgaan zijn, vraag en aanbod met betrekking tot freelancer wordt in Vlaanderen steeds groter. Je ziet het op deze site. Er komen dagelijks een flink aantal nieuwe opdrachten bij! 
 
Veel bedrijven zien in dat de specifieke kennis of competenties van een freelancer van grote toegevoegde waarde voor hun bedrijf kan zijn, zeker als een job tijdelijk of snel ingevuld moet worden. Daarnaast is het financieel veel gunstiger voor een opdrachtgever om juist een freelancer aan te trekken en niet te kiezen voor het aannemen (en de bijbehorende kosten) van een vaste medewerker. 
 
Tot slot, we kunnen er niet omheen, speelt het gunstige economische klimaat waar we nu in zitten hierinuiteraard ook nog een flinke rol. Dit biedt uiteraard volop kansen voor freelancers. 
 

Opvallen tussen de “concullega” freelancers 

 
Niet alleen het aantal opdrachten stijgt, maar ook het aantal freelancers neemt toe.
Dit is een logisch gevolg van vraag en aanbod op de markt. 
Dit kun je gerust zien als de wet van de communicerende vaten, de stijging van het aantal freelancers ligt ongeveer in verhouding met de stijging van het aantal opdrachten, al voelt dat soms anders als je voor een opdracht wordt afgewezen.
 

Wil je dit laatste voorkomen?

Dan zul je goed moeten kijken naar jouw aanbod als freelancer. 
Een succesvolle freelancer weet zich op de juiste manier te profileren, dus zonder concessies te hoeven doen in het verdienmodel. Je kunt immers wel voor een extreem lage prijs gaan werken maar je biedt wel een toegevoegde waarde voor de opdrachtgever. Onderschat dat niet! Daarnaast moet er wel brood op de plank komen…..
 
Wist je dat voor veel opdrachtgevers niet je prijs dat een bepalende factor is maar je aanbod? De manier waarop je met je aanbod naar je doelgroep profileert maakt vaak het verschil of je kans maakt op een opdracht of niet. Een opdrachtgever wil graag zien waarom juist jij die perfecte persoon bent om in die “zelfstandige zetel” plaats te nemen. 
 
Hieronder 5 belangrijke tips hoe jij je kunt onderscheiden met jouw aanbod. 
Je kunt deze tips ook zien als een stappenplan want we hebben ze in chronologische volgorde weergegeven.
 

5 belangrijke tips hoe jij je als freelancer kunt onderscheiden met jouw aanbod

 
1) We hebben het als gehad over je onderscheidende waarden ten opzichte van je concurrent en dat je een uniek aanbod moet presenteren. Toch willen we je als eerste stap meegeven dat je juist moet kijken naar je concurrent. Dit is zeker het geval als je een startende freelancer bent. Waarom dit zo is? Eigenlijk heeft dit een praktische reden: waarom zou je het wiel uitvinden als deze al uitgevonden is? Dat is zonde van je tijd en niet erg efficiënt. Leer van je “concullega's” en ontdek bijvoorbeeld hoe ze de markt benaderen met betrekking tot aanbod, prijsstelling, klantengroep en serviceverlening. Dit helpt je op weg. Op basis hiervan kun je je eigen strategie bepalen. 
 
2) “Als je alles aanpakt, doe je niets voor de volle 100% volledig.” Dit is een veelgehoorde uitdrukking in ondernemersland. Veel freelancers die van alles aanpakken hebben vaak géén tijd om een project helemaal af te maken of tot in detail te optimaliseren. Juist hiermee kun jij je onderscheiden en jezelf wapenen tegen de concurrentie, zelfs tegen grote aanbieders. 
 
3) Overweeg om je te specialiseren en zorg dat je een autoriteit wordt in een niche. Je kunt je hierbij richten op een specifiek aanbod, de karakteristieke eigenschappen van je doelgroep of met betrekking tot het marktgebied waarin je actief bent. Niche-marketing werkt voor veel freelancers erg goed. Je kunt dan een specifieke klant bedienen. Het focussen op gerichte interesse levert vaak meer rendement op dat het krijgen van zoveel mogelijk algemene aandacht.
 
4) Een veelgemaakte fout van freelancers is dat ze een aanbod vormgeven en pas daarna kijken of er interesse voor is. Als je ambitieus bent moet je het net andersom doen. Ga dus eerst na wat de primaire behoeftes van je doelgroep is en kijk hoe je dit op een optimale manier kunt invullen. Hiermee los je dus echt de problemen van je doelgroep op. Je kunt op basis hiervan een unieke propositie (unique selling points) creëren en je hiermee profileren. Alleen op die manier zul je jouw doelgroep kunnen overtuigen dat jij de perfecte invulling biedt voor een specifieke behoefte. Je begrijpt dat in dit opzicht juist de kennis van je doelgroep en met name diens behoeften enorm belangrijk is. Op basis hiervan kun je je offertes optimaliseren.
 
5 )Last but not least: blijf bij jezelf. Zorg dat je je prettig voelt bij jouw aanbod. Dat is uiteraard het belangrijkst bij het werken als freelancer. Alleen dan kun je met passie je opdrachten uitvoeren. Misschien is dit nog wel de belangrijkste tip…..
 
 
Door: Rob van Wijk
http://www.succesmetjezaak.nl/
 
Rob van Wijk is een freelance tekstschrijver. Met zijn bedrijf Succes met je Zaak verzorgt hij zowel wervende als informatieve on- en offline teksten / blogs over diverse onderwerpen voor aansprekende opdrachtgevers.
 
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Liesbeth Vergauwen

Meer klanten online bereiken met uw website, nieuwsbrief of op social media? Als freelance copywriter en web specialist helpt Liesbeth u daarbij.

Download de gratis Freelancer applicatie