Freelancen wordt steeds populairder in België. Het aantal freelancers stijgt zeer snel in ons land en steeds meer ondernemingen zetten naast hun vaste medewerkers ook een groeiend aantal zelfstandigen in. Ben jij de gelukkige die op deze “zelfstandige zetel” mag plaatsnemen? Dit is vaak niet zo vanzelfsprekend! Door de toenemende concurrentie moet je je kunnen onderscheiden van anderen.
Dit kun je vanzelfsprekend doen met je aanbod. In dit artikel delen we 5 belangrijke tips hoe je dit het beste kunt doen.
Het zal je als freelancer bijna niet ontgaan zijn, vraag en aanbod met betrekking tot freelancer wordt in Vlaanderen steeds groter. Je ziet het op deze site. Er komen dagelijks een flink aantal nieuwe opdrachten bij! Veel bedrijven zien in dat de specifieke kennis of competenties van een freelancer van grote toegevoegde waarde voor hun bedrijf kan zijn, zeker als een job tijdelijk of snel ingevuld moet worden. Daarnaast is het financieel veel gunstiger voor een opdrachtgever om juist een freelancer aan te trekken en niet te kiezen voor het aannemen (en de bijbehorende kosten) van een vaste medewerker. Tot slot, we kunnen er niet omheen, speelt het gunstige economische klimaat waar we nu in zitten hierinuiteraard ook nog een flinke rol. Dit biedt uiteraard volop kansen voor freelancers.
Niet alleen het aantal opdrachten stijgt, maar ook het aantal freelancers neemt toe. Dit is een logisch gevolg van vraag en aanbod op de markt. Dit kun je gerust zien als de wet van de communicerende vaten, de stijging van het aantal freelancers ligt ongeveer in verhouding met de stijging van het aantal opdrachten, al voelt dat soms anders als je voor een opdracht wordt afgewezen.
Dan zul je goed moeten kijken naar jouw aanbod als freelancer. Een succesvolle freelancer weet zich op de juiste manier te profileren, dus zonder concessies te hoeven doen in het verdienmodel. Je kunt immers wel voor een extreem lage prijs gaan werken maar je biedt wel een toegevoegde waarde voor de opdrachtgever. Onderschat dat niet! Daarnaast moet er wel brood op de plank komen….. Wist je dat voor veel opdrachtgevers niet je prijs dat een bepalende factor is maar je aanbod? De manier waarop je met je aanbod naar je doelgroep profileert maakt vaak het verschil of je kans maakt op een opdracht of niet. Een opdrachtgever wil graag zien waarom juist jij die perfecte persoon bent om in die “zelfstandige zetel” plaats te nemen. Hieronder 5 belangrijke tips hoe jij je kunt onderscheiden met jouw aanbod. Je kunt deze tips ook zien als een stappenplan want we hebben ze in chronologische volgorde weergegeven.
Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.