Terug

4 tips om als freelancer beter te communiceren

Als freelancer is het een dagelijks fenomeen. Je bent elke dag in de weer met het overtuigen van nieuwe klanten, waarbij je waarschijnlijk tegen heel wat concurrenten moet opboksen. Maar ook je bestaande klanten hebben soms een extra zetje nodig om volop voor jouw voorstellen te gaan. Om het niet bij één opdracht te laten, maar steeds nieuwe opdrachten van hen te krijgen, is een fikse dosis overtuigingskracht geen overbodige luxe. Deze vier tips helpen je alvast om de communicatie met je klanten te verbeteren.  

1. Je verkoopt een dienst, geen technische specificaties

  Als freelance programmeur is het waarschijnlijk enorm indrukwekkend welke versies van een bepaalde software je machtig bent, hoe je met Java en SQL goochelt en hoe je een bepaalde syntaxis doorprikt en vereenvoudigt. Voor mij, net zoals voor je meeste klanten, klinkt dat echter als een obscuur Chinees dialect in een groezelige buitenwijk. Overtuig je klanten dus niet door op te lijsten hoe je precies te werk gaat. Dat interesseert hen ook niet. “Binnen enkele weken beschikt u over een website die uw klanten automatisch een factuur verstuurt als ze een reservatie plaatsen. Of het nu via hun smartphone, tablet of computer is”, dààr hebben je klanten wat aan!  

2. Bekijk alles uit het perspectief van je klant

  Het zit onlosmakelijk verbonden aan het instinct van de mens: als we onszelf willen verkopen, dan praten we ook teveel over onszelf. Je wilt natuurlijk al je troeven uitspelen, maar onbewust komt dit bij je klanten over als egocentrisch. Communiceer daarom vanuit het perspectief van je klant. “Wij ontwerpen een nieuw design voor een menukaart waarin wij proberen om zo duidelijk mogelijk de troeven van de nieuwe huisstijl die wij maakten duidelijk te laten overkomen”, vertelt perfect wat de freelance designer van plan is. Maar waar is de rol van je klant in dat verhaal? Met “Uw nieuwe menukaart verrast uw klanten door een duidelijk en helder ontwerp, waardoor uw klanten snel een overzicht van al uw gerechten hebben” wordt dat al heel wat duidelijker. Een simpel trucje? Vergelijk hoeveel keer “wij”, “ik”, “onze”, en “mijn” voorkomt ten opzichte van de woorden “u”, “uw”, “je” en “jouw”. Heb je meer van het eerste? Dan communiceerde je niet vanuit het perspectief van je klant!  

3. Doe meer met minder

  Het is een huizenhoog cliché, maar het klopt gewoon. Less is more. Dat begint al met je zinsconstructies. Lees ze even hardop voor. Struikel je over je woorden? Knip er dan in! Vermijd ook passief taalgebruik. “Wij zorgen ervoor dat alles wat u gevraagd had zonder problemen perfect in orde gebracht zal kunnen worden” klinkt nu eenmaal heel wat stroever dan “U krijgt van ons exact wat u wilt!”. Een verkooppraatje is vaak ook niet meer dan dat. Het bewijst niets. Laat je klanten liever een portfolio met geslaagde werken zien. Zo overtuig je hen beter dan er nog een eindeloze lap tekst bij te zwieren.  

4. Kunnen? Dat kan beter!

  Neem de laatste tekst die je schreef er even bij. De kans is groot dat het woord “kunnen” er meerdere malen in voor kwam. Dit is een koppelwerkwoord dat je in vrijwel elke zin kwijt kunt, maar het zwakt die zinnen ook af. “Kunnen” houdt een mogelijkheid in. Het zegt wat je klanten eventueel kunnen bereiken, maar houdt dus impliciet ook in dat het tegendeel mogelijk is. Hetzelfde probleem geldt voor de voorwaardelijke wijs: het gebruik van “zouden”. Bovendien maakt het je zinnen nodeloos lang. “Hiermee zou dat probleem opgelost kunnen worden” klinkt heel wat minder sterk en daadkrachtig dan “Dit lost uw probleem op”, niet?   Wedden dat je door zo te communiceren meer en sneller opdrachten binnenkrijgt? Hou gewoon rekening met deze vier eenvoudige tips. Kom je er zelf niet uit? Laat je teksten dan (her)schrijven door een freelance copywriter.   Thomas Van de Wal tanker / communicatie rechtdoorzee   www.tankerteksten.be thomas@tankerteksten.be +32 (0) 477 41 23 31 www.facebook.com/tankerteksten     Als freelance copywriter nam Thomas het roer in eigen handen. Met tanker legt hij zich toe op alles wat met tekst en communicatie te maken heeft. Zijn koers is duidelijk: rechtdoorzee. Want rond de pot varen, daar houdt niemand van. 

Wil jij op de hoogte blijven van nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied? Meld je dan nu gratis aan!

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten