3 valkuilen van een startende ondernemer | Freelancer.be

3 valkuilen van een startende ondernemer

Gepubliceerd op 4 Augustus 2018

Net begonnen als zzp’er? Dan gaat er ongetwijfeld een wereld voor je open; een heel vrije wereld. Je kunt nu immers zelf bepalen wanneer je werkdag begint, hoe lang die duurt, wanneer die eindigt en hoe je die dag indeelt, welke opdrachten je aanneemt en welke je afwijst. Die vrijheid is heerlijk, maar kent ook een keerzijde, het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen als freelancer en heb nog geen dag spijt gehad van die beslissing, maar ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat je ook heel makkelijk kunt verdwalen in die wereld van extreme vrijheid. Er is zo veel leuks en moois te zien en te doen dat het gemakkelijk is om af te dwalen van het pad dat écht naar succes leidt. En uiteindelijk is dat natuurlijk wat we allemaal willen: succesvol zijn.
 
Reflecterend op het afgelopen anderhalf jaar realiseer ik me dat ik een aantal zaken anders of beter had kunnen doen. Die ‘fouten’ deel ik graag met je, zodat jij ze als startende ondernemer niet meer hoeft te maken. Of ze toch op z’n minst sneller herkent en je werkgedrag erop kunt aanpassen.
 

1. Leven om te werken

Eén van mijn grootste angsten als startende ondernemer is gebrek aan werk, want geen werk is geen omzet en geen omzet is geen inkomen. Gevolg? Ik zei ja tegen iedere opdracht die ik vinden kon, ook als ik er eigenlijk geen tijd voor had of misschien niet de meest geschikte kandidaat voor was. Slim was dat niet; ik kwam tijd te kort en daar leidde de kwaliteit van mijn werk onder. Bovendien ging de overload aan opdrachten hand in hand met 24-uur per dag bereikbaar zijn. Mijn sociale leven kwam onder druk te staan en dat is natuurlijk nooit de bedoeling. Werken is leuk, zeker als je werk bestaat uit activiteiten waar je hart sneller van gaat kloppen, maar er moet wel een gezonde balans zijn tussen spanning en ontspanning. Uiteindelijk werk je om te leven, niet andersom. Houd je grenzen daarom in de gaten en durf ook nee te zeggen. Wees realistisch: heb je écht tijd om deze klus succesvol af te ronden en de kwaliteit te leveren waar de klant voor betaald? Weet wanneer je moet stoppen en plan voldoende vrije tijd in om het leven als ondernemer leuk te houden.
 

2. Werken voor een te lage prijs

Met ruim 1 miljoen zzp’ers is de concurrentie groot in Nederland, vooral in de Randstad. Ik voelde die druk en wilde concurreren met mijn collega’s door heel scherpe prijzen aan te bieden, vanuit de angst om potentiële klanten te verliezen wegens mijn uurtarief. Natuurlijk werkt het voor een deel zo, maar je tarief is niet het enige waar klanten naar kijken. Vaak vinden ze een goede prijs-kwaliteit verhouding veel belangrijker. Weet wat je waard bent en zorg dát je het waard bent. Als startende ondernemer heb je waarschijnlijk nog niet heel veel ervaring en dus vraag je logischerwijs een lager tarief dan die doorgewinterde concullega met dat jaloersmakende portfolio. Mijn tip: laat je niet bang maken door de concurrentie en durf een uurtarief te vragen dat past bij wat je kunt bieden. En wat je te bieden hebt gaat verder dan alleen de kwaliteit van het product dat je aflevert. Je kunt bijvoorbeeld ook waarde toevoegen door goede service te leveren. Beloof je klanten een gratis correctieronde, een goede bereikbaarheid en snelle communicatie, bijvoorbeeld door te garanderen dat je mailtjes altijd binnen een uur beantwoord (tijdens kantooruren ;-)). 
 

3. Boekhouding uitstellen

Als startende ondernemer komt er veel op je af. Je moet niet alleen ineens actief op zoek naar inkomen, maar ook een overzichtelijke administratie bijhouden. Dat laatste schoot er bij mij vaak bij in. En eerlijk gezegd ben ik er nog steeds geen ster in (mijn urenadministratie loopt momenteel tot eind april…). Maar geloof me, het is belangrijk om ook hier tijd voor in te plannen. Op die manier voorkom je dat je gewerkte uren vergeet te noteren en te factureren waardoor je  aan het einde van het kwartaal/jaar dagenlang bezig bent met alles op een rijtje zetten. Elke week 1 a 2 uur inplannen voor het bijwerken van je administratie is genoeg en scheelt een hoop stress en tijd tegen de tijd dat de Belastingdienst met deadlines om de hoek komt.
 
Maaike
V mediagroep
www.vmediagroep.com
 
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Liesbeth Vergauwen

Meer klanten online bereiken met uw website, nieuwsbrief of op social media? Als freelance copywriter en web specialist helpt Liesbeth u daarbij.

Download de gratis Freelancer applicatie