Terug

Weg met de rosjes!

U heeft het ongetwijfeld reeds gemerkt bij de bakker, de slager… sinds 1 december 2019 moet je alle bedragen die contant worden betaald, afronden naar het dichtstbijzijnde veelvoud van 5 cent. De Belgische overheid voerde de maatregel in om minder muntstukken van 1 en 2 cent in omloop te hebben. Hoe zit het met jou?

Hoe vaak betalen we met stukken van 1 of 2 eurocent?

Uit een enquête van 2018 blijkt dat 8 op de 10 handelaars voorstander zijn van de 1 en 2 cent munten af te schaffen. 7 op de 10 consumenten willen dat ook. Het kost veel om constant nieuwe munten te produceren. Daarom wordt de vraag naar munten van 1 en 2 cent nu afgeremd door alle bedragen af te ronden.

Voor wie?

Als je op regelmatige basis economische activiteiten onderneemt, moet je aan de regel voldoen. Ook rechtspersonen en vzw’s moeten afronden als ze regelmatig verkopen. Voor particulieren onderling, b2b-transacties of online aankopen worden de bedragen niet afgerond. Als ondernemer kan je er vrijwillig voor kiezen om ook voor niet-contante betalingen af te ronden, maar dan moet je dat op een duidelijk zichtbare plaats communiceren. 

Hoe werkt het?

Het totaalbedrag rond je af naar het dichtstbijzijnde veelvoud van 5 cent:  ·       Bedragen eindigend op 1 en 2 cent worden afgerond naar beneden ·       Bedragen eindigend op 3, 4, 6 of 7 cent worden naar 5 cent afgerond ·       Bedragen eindigend op 8 en 9 cent worden afgerond naar boven

Indien je met een kassa werkt, heeft dit ongetwijfeld gevolgen (gehad) voor je kassasysteem.

Is dit nu goed of slecht?

Sommige mensen beweren dat decimalen afronden de mensen ‘armer’ maakt. Dat kwam op grotere schaal aan bod bij de invoering van de euro rond de eeuwwisseling. Omdat elk land dan te maken kreeg met afronden van decimalen uit de oorspronkelijke munten, werd er sneller omgegaan met volle bedragen in euro's die ‘meer waard’ waren dan de vroegere bedragen uitgedrukt in nationale munten. Ik denk niet dat er een gelijkaardige impact zal zijn met het verdwijnen van de kleinste rosjes, we zullen zien wie er armer of rijker van wordt binnen enkele jaren!

Bye bye kleine rosjes, so long!

Isabelle Colle is een gepassioneerde copywriter die een verscheidenheid aan onderwerpen, doelpublieken, talen en outputkanalen onder de knie heeft.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten